Fran går i første klasse på Drammen videregående. Rødt nivå og hjemmeundervisning har gjort møtet med videregående annerledes. Foto: Maja Ljungberg Bjåland.

– Jeg er veldig glad i skolen, men det går litt nedover nå

Fran (16) er en av flere tusen elever som får hjemmeundervisning i disse dager. – Man blir sigen, både mentalt og fysisk, sier han.

Publisert

Ved enden av et stort spisebord sitter Fran (16). Klasserommet er flyttet fra Drammen videregående til ei stue i Mjøndalen. Første året på videregående ble ikke som forventet.

– Jeg har begynt å drikke kaffe, sier Fran og går de fire skrittene bort til kjøkkenet, heller kaffe og en skvett melk i koppen.

– Man kjeder seg sånn at man har lyst til å prøve noe nytt.

Og kjedelig er det, synes han, å sitte hjemme, alene, langt fra klasserom, lærer og venner. Han bor i Viken fylke og Drammen videregående er en av skolene som har vært hardt rammet av koronasmitte.

Les også: Lærere i videregående skole er bekymret, men tar ansvar

I midten av november ble han og de andre elevene bedt om å holde seg hjemme. Skolen gikk over til rødt smittevernnivå. I noen uker har Fran sittet foran skjermen i stua. Det er han vant med. Nesten hele våren gikk med til det samme.

– I vår var det veldig trist. Da var vi bare hjemme. Jeg hørte på musikk hele tiden. Nå er det bedre, for vi får komme på skolen innimellom, sier han.

Hva han savner mest er vanskelig å si. Det er så mye.

– En vanlig skoledag kan man finne på noe sprøtt i klasserommet. Er ikke sånn hjemme. Man savner de man pleier å snakke med til vanlig, og så savner jeg hele klassen egentlig. Og lærerne også.

Lite sosialt: Fran prøver å holde det minimalt, det sosiale. -Forrige uke var jeg i en bursdag, og det er det første sosiale jeg har gjort på lenge.

Mer fjernundervisning

Tirsdag sendte regjeringen ut et forslag på høring som åpner for mer bruk av fjernundervisning, også selv om skolen ikke er på rødt nivå. Bakgrunnen er at man ser at smittevernreglene fører til mye fravær blant både elever og lærere.

I pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet viser til en rapport fra ekspertgruppen som har vurdert konsekvenser av smitteverntiltak i barnehager og skoler.

Ifølge rapporten har de fleste elever i Norge gode forutsetninger for å gjøre skolearbeid hjemme og følge digital undervisning. En del ungdommer opplevde det som vanskelig å ha opplæring hjemme våren 2020, mens andre opplevde det som en god måte for dem å få opplæring. Ungdommer som var særlig utsatt, opplevde at situasjonen forsterket utfordringene.

Fran forteller at han egentlig er veldig glad i skolen, men at han føler han ikke får gjort ting ordentlig når han sitter hjemme.

– Det går litt nedover nå, sier han.

Les også: Digtal undervisning: – Kan kreve at elevene slår på kameraet

Mer rot enn før

På skjermen foran ham lyser en ferdigskrevet tekst. Klokka er tolv og det er lunsjtid. Kaffekoppen får selskap av et stykke banansjokoladekake som søsteren har laget. Hun har delvis hjemmeskole hun også.

– Rotet øker, ganger tre, når vi er så mye hjemme, sier Fran og kikker rundt seg.

I vår var det verre, men ikke å gå på skolen er ikke godt nå heller. Eneboligen har godt med plass, internettet fungerer og matpakken er bedre enn vanlig. Men likevel.

– Det gjør meg litt stressa, sier han.

Livet får ikke den strukturen det pleier å ha. Hverdagen mangler.

– Jeg blir mer sigen, både mentalt og fysisk. Når man har hjemmeskole tenker man at man kan legge seg litt senere, så jeg er jo litt trøtt om morgenen.

Men det er to fordeler med hjemmeskolen:

– Jeg får sove litt lenger, og så er det bedre nett hjemme enn på skolen, sier han.

Lunsj: På benken står ei banansjokoladekake som lillesøsteren har laget. -Den var faktisk veldig god. Kanskje beste kaka hun har laga, sier Fran.

– Man kan føle seg dum når man ringer læreren

Fra hjemmeskolen føler Fran at han mister kontakten med lærerne.

– Det er lettere å spørre om noe du ikke forstår nå du er i klasserommet.

Men noen oppringninger på teams har det blitt.

– Jeg ringer de lærerne jeg kjenner best. Ellers prøver jeg heller å finne ut av det på nett eller så ringer jeg en venn, sier han og forteller at det er stor forskjell på hvordan lærerne legger opp timene.

– Noen lærere har bare fellesmøter på teams, men de sjekker ikke opp at vi gjør det vi skal etterpå.

Resten av timen er læreren bare et lite rundt bilde på teams.

– De er tilgjengelige i bakgrunnen, men eneste måten vi vet at de er der på er den lille rundingen der, sier Fran og peker på skjermen.

Tegner: -Jeg ser ikke på Netflix, så jeg har ikke så mye å gjøre. Men jeg tegner da, sier Fran og viser fram noen av sine siste verk. på.

– Jeg synes de burde gjøre det klarere om de er tilgjengelige. For man føler seg litt dum når man må ringe opp læreren hele tiden. Man føler seg irriterende.

Enkelte lærere ringer opp elevene selv. Det liker Fran.

– Hva er det du gleder deg mest til når pandemien er over?

– Jeg gleder meg til en vanlig skolehverdag, gleder 100 prosent.

Powered by Labrador CMS