En kartlegging VG har gjort viser at 14.000 elever har fått mindre spesialundervisning under pandemien.
En kartlegging VG har gjort viser at 14.000 elever har fått mindre spesialundervisning under pandemien.

Over 14.000 elever har fått mindre spesialundervisning under pandemien

Til tross for at barn med behov for spesialundervisning av regjeringen er definert som sårbare, har mange mistet tilbudet under pandemien.

Etter at skolene åpnet igjen i vår, og fram til sommeren, opplevde i alt 14.026 elever i grunnskolen at de fikk færre timer med spesialundervisning enn normalt eller det som var planlagt, viser en kartlegging VG har foretatt.

I alt 49.000 skolebarn i Norge får ekstra opplæring etter at det er fattet vedtak om det. Da skolene åpnet etter nedstengningen i vår, ble 1.400 av spesialpedagogene satt inn som ekstra lærerressurser som følge av inndelingen i kohorter på skolene. Dette rammet spesialundervingen.

Les også: Rapport: Overdrevne koronatiltak har rammet sårbare barn

– Mye tyder derfor på at det er elevene som har det største behovet for tilrettelagt undervisning, som lider mest i tiden med korona-skole. Mange av dem har sammensatte lærevansker. Noen har psykiske vansker. Vi har en rekke andre kilder som sier at begge disse gruppene opplever store utfordringer knyttet til koronasituasjonen generelt, sier professor Kari-Anne B. Næss ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Hun kaller situasjonen alvorlig og sier ingenting tyder på at disse svakeste barna vil få tilbake den tapte undervisningen på et senere tidspunkt.

Les også: Ropstad-bønn til kommunene:Ikke steng ned alt for barna

(©NTB)