Kontaktlærerfunksjon ved graviditet eller fødselspermisjon

Likestillingsloven paragraf 3 fastslår at direkte og indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn ikke er tillatt. I tillegg gir bestemmelsen et sterkt vern for personer i fødselspermisjon, både kvinner og menn.

Ordlyden er som følger:
"Paragraf 3. (Generalklausul)
Direkte eller indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn er ikke tillatt.
Med direkte forskjellsbehandling menes handlinger som
1. stiller kvinner og menn ulikt fordi de er av forskjellig kjønn,
2. setter en kvinne i en dårligere stilling enn hun ellers ville ha vært på grunn av graviditet eller fødsel, eller setter en kvinne eller en mann i en dårligere stilling enn vedkommende ellers ville ha vært på grunn av utnyttelse av permisjonsrettigheter som er forbeholdt det ene kjønn.
 
Med indirekte forskjellsbehandling menes enhver tilsynelatende kjønnsnøytral handling som faktisk virker slik at det ene kjønn stilles dårligere enn det annet.
 
I særlige tilfeller er indirekte forskjellsbehandling likevel tillatt dersom handlingen har et saklig formål uavhengig av kjønn, og det middel som er valgt er egnet, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende i forhold til formålet."
 
En gjenganger når det gjelder forskjellsbehandling på grunn av kjønn, er at kvinnelige lærere mister eller ikke får kontaktlærerfunksjon fordi de er gravide, skal ut i eller er i fødselspermisjon. Spørsmålet er om arbeidsgiver kan legge vekt på graviditeten og fødselspermisjonen når beslutningen om hvem som skal ha kontaktlærerfunksjon skal tas.
 
Svaret er verken ja eller nei. Utdanningsforbundet har henvendt seg til Likestillingsombudet for å få avklart situasjonen. Likestillingsombudet mener at det må foretas en helhetsvurdering for å avgjøre om det å miste eller å ikke få kontaktlærerfunksjon er i strid med likestillingsloven. Følgende kriterier ville i alle fall bli vektlagt ved en vurdering fra Likestillingsombudets side:
 
"I forhold til den nye paragraf 3 vil det være avgjørende i Ombudets vurdering om det å ta fra kvinnen klassestyrerfunksjonen  (utalelsen fra Likestillingsombudet kom før kontaktlærerbegrepet ble innarbeidet i opplæringsloven) og dermed klassestyrertillegget, har et saklig formål. Videre må det vurderes om dette, er en egnet og nødvendig måte å løse problemet på, samt om det er et uforholdsmessig inngripende i forhold til formålet, det vil si å få en (ny, red.anm.) klassestyrer til klassen. I uforholdsmessighetsvurderingen veies hensynet til arbeidstakeren og hensynet til arbeidsgiveren opp mot hverandre, det vil si at det foretas en interesseavveiing."
 
Likestillingsombudets vurdering er streng i slike saker. Et viktig utgangspunkt er at det ikke skal være diskvalifiserende å føde barn eller å være i fødselspermisjon. Selv om arbeidsgiver med hjemmel i styringsretten kan omdisponere arbeidsstokken sin, må det være saklig begrunnet i skolens drift å frata en gravid lærer eller en lærer i fødselspermisjon kontaktlærerfunksjonen. Som det framgår av Likestillingsombudets momentliste, er ikke skolens drift alene en saklig begrunnelse; en helhetsvurdering og interesseavveiing mellom partene må til.
 
Hvis det er grunn til å tro at noen har mistet kontaktlærerfunksjonen fordi de er gravide, skal ut i eller er i fødselspermisjon, er det en sak for Likestillingsombudet. Ta kontakt med ditt lokallag hvis du ønsker Utdanningsforbundets hjelp.
 
(Utdanning nr 1/05)