Kontaktlærerfunksjon ved graviditet eller fødselspermisjon
Likestillingsloven paragraf 3 fastslår at direkte og indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn ikke er tillatt. I tillegg gir bestemmelsen et sterkt vern for personer i fødselspermisjon, både kvinner og menn.
"Paragraf 3. (Generalklausul)
Direkte eller indirekte forskjellsbehandling
av kvinner og menn er ikke tillatt.
Med direkte forskjellsbehandling menes
handlinger som
1. stiller kvinner og menn ulikt fordi de er
av forskjellig kjønn,
2. setter en kvinne i en dårligere
stilling enn hun ellers ville ha vært på grunn av
graviditet eller fødsel, eller setter en kvinne eller en mann
i en dårligere stilling enn vedkommende ellers ville ha
vært på grunn av utnyttelse av permisjonsrettigheter som
er forbeholdt det ene kjønn.
Med indirekte forskjellsbehandling menes
enhver tilsynelatende kjønnsnøytral handling som faktisk
virker slik at det ene kjønn stilles dårligere enn det
annet.
I særlige tilfeller er indirekte
forskjellsbehandling likevel tillatt dersom handlingen har et
saklig formål uavhengig av kjønn, og det middel som er
valgt er egnet, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende
i forhold til formålet."
En gjenganger når det gjelder
forskjellsbehandling på grunn av kjønn, er at kvinnelige
lærere mister eller ikke får kontaktlærerfunksjon
fordi de er gravide, skal ut i eller er i fødselspermisjon.
Spørsmålet er om arbeidsgiver kan legge vekt på
graviditeten og fødselspermisjonen når beslutningen om
hvem som skal ha kontaktlærerfunksjon skal tas.
Svaret er verken ja eller nei.
Utdanningsforbundet har henvendt seg til Likestillingsombudet for
å få avklart situasjonen. Likestillingsombudet mener at
det må foretas en helhetsvurdering for å avgjøre om
det å miste eller å ikke få
kontaktlærerfunksjon er i strid med likestillingsloven.
Følgende kriterier ville i alle fall bli vektlagt ved en
vurdering fra Likestillingsombudets side:
"I forhold til den nye paragraf 3 vil det
være avgjørende i Ombudets vurdering om det å ta fra
kvinnen klassestyrerfunksjonen (utalelsen fra
Likestillingsombudet kom før kontaktlærerbegrepet ble
innarbeidet i opplæringsloven) og dermed
klassestyrertillegget, har et saklig formål. Videre må
det vurderes om dette, er en egnet og nødvendig måte
å løse problemet på, samt om det er et
uforholdsmessig inngripende i forhold til formålet, det vil si
å få en (ny, red.anm.) klassestyrer til klassen. I
uforholdsmessighetsvurderingen veies hensynet til arbeidstakeren og
hensynet til arbeidsgiveren opp mot hverandre, det vil si at det
foretas en interesseavveiing."
Likestillingsombudets vurdering er streng i
slike saker. Et viktig utgangspunkt er at det ikke skal være
diskvalifiserende å føde barn eller å være i
fødselspermisjon. Selv om arbeidsgiver med hjemmel i
styringsretten kan omdisponere arbeidsstokken sin, må det
være saklig begrunnet i skolens drift å frata en gravid
lærer eller en lærer i fødselspermisjon
kontaktlærerfunksjonen. Som det framgår av
Likestillingsombudets momentliste, er ikke skolens drift alene en
saklig begrunnelse; en helhetsvurdering og interesseavveiing mellom
partene må til.
Hvis det er grunn til å tro at noen har
mistet kontaktlærerfunksjonen fordi de er gravide, skal ut i
eller er i fødselspermisjon, er det en sak for
Likestillingsombudet. Ta kontakt med ditt lokallag hvis du
ønsker Utdanningsforbundets hjelp.
(Utdanning nr 1/05)