Kompetanseheving for lærere

Innføringen av Kunnskapsløftet krever at det i perioden 2005-2008 satses på videreutdanning og faglig fornyelse av lærere og ledere. Dette for å sørge for kompetanseutvikling i grunnopplæringen.

Vi vet at det er bevilget store midler til kompetanseheving. En stor del er i Bærum brukt til lederutvikling på BI. Det er arrangert en del kortere kurs for lærere, og ekspertgrupper / utviklingskoordinator skoleres på hver skole. Midlene skal også dekke vikarutgifter. Likevel oppleves dette som utilstrekkelig med tanke på kravene som stilles til oppdatering og fornyelseav den enkelte lærer.

Det er i det siste kommet frem at norske lærere er de i Skandinavia som har minst etter- og videreutdanning. Lærerne gis imidlertid et stort ansvar for at elevene scorer dårlig på internasjonale prøver. Mange ser en sammenheng her.

Nyutdannete lærere går ut fra Høyskolen med noe fordypning i mange fag, men mange har et ønske om å lære mer. Lærerne ønsker gode, fagrelaterte kurs og videreutdanning.

Vi mener det må legges til rette for at det kan gis permisjon med lønn for å heve egen kompetanse, slik det blir tilbudt mange andre yrkesgrupper.