Ja til oppvurdering av praktiske ferdigheter

Jeg synes det er betenkelig og trist at det med det sterke teorifokuset i skolen, samtidig sendes et signal om at praktiske ferdigheter er "annenrangs".

Ved min skole har elevene mulighet til å velge mellom tysk eller norsk fordypning som de eneste valgfagene.

Den første gangen jeg fikk en tyskklasse på over 20 elever, spurte jeg klassen gledesstrålende hvorfor de hadde valgt tysk. Svaret jeg fikk fra noen av elevene, var ikke det jeg hadde håpet på: "Fordi jeg hater norsk!".

Det å ha en så stor del umotiverte tyskelever (hvor mange av dem tydelig hadde hatt større utbytte og glede av et praktisk valgfag) gjør også de sterkeste elevene skadelidende.

Jeg prøver så godt jeg kan å gi dem utfordringer, men mye tid går unektelig med på å forsøke å få med seg de som ikke henger med/ikke er så interesserte. Og ja, jeg legger i stor grad opp tyskfaget så praktisk som mulig, vi "går på kafé og restaurant", spør om veien og forklarer veien "i Berlin", har aerobictime på tysk for å lære om kroppsdeler og om retninger, lager mat på kjøkkenet etter tysk oppskrift etc.

Allikevel kommer man ikke utenom pugging av gloser, preposisjoner og sterke verb. Kasus, adjektivbøyning og verbets tider må også læres, og det er begrenset hvor praktisk man kan få gjort dette. Det andre valgfaget: norsk fordypning, blir ikke et fordypningsfag, men i realiteten et støtteundervisningsfag. Det var vel heller ikke intensjonen...?

Som Wigdis Reitan Krogstad sier i sitt innlegg, tenker også jeg med glede tilbake til 80-tallet og de valgfagsmulighetene vi hadde på min skole da: skinnsløyd, mopedførerbevis, friluftsliv, ballspill, foto og porselensmaling. Ved å åpne for et lite pusterom fra teorifokuset i skolehverdagen, gir man i hvert fall de teorisvake elever som er sterkere i det praktiske en etterlengtet mulighet til å oppleve mestring og også til endelig å oppleve anerkjennelse for sine ferdigheter av medelever.

På denne måten tror jeg eleven får en bedre totalopplevelse av skolehverdagen og dermed får han/hun også mer pågangsmot og selvtillit til å gjennomføre teorifagene. Ja til mange tyskelever og ja til masse teori.

Men også ja til flere valgmuligheter for elevene, valgmuligheter som viser at også andre ferdigheter enn de teoretiske, er verdifulle, slik at den eneste motivasjonen for å velge et fag ikke er at man "hater det andre faget".