Interaktiv tavle

Mange skoler investerer i interaktive tavler til erstatning for krittavler eller pennetavler. Er denne investeringen tilstrekkelig godt begrunnet?

Da vårt firma flyttet inn i nytt kontorbygg i 2001, var møterommene alle utstyrt med interaktive tavler, trolig i et antall av 2-300 stk! Vi, ingeniørene, hadde det moro i to uker, etter det har jeg ikke sett disse tavlene i bruk som interaktive tavler, kun som lerret  for projektor.  Den interaktive delen blir mao ikke benyttet. I stedet har vi i enkelte møterom rigget opp en stor pennetavle for idémyldring mens prosjektorbildet står som inspirasjon. Siden disse trykkfølsomme tavlene er kostbare, har en valgt å gå ned på størrelse. Dermed er teksten ofte uleselig for dem som sitter langt bak i møterommet!

I skolesituasjonen vil også den interaktive tavla som oftest bli plassert slik at en blir fratatt store deler av den manuelle tavla. Dermed vanskeliggjør en den klassiske, langsomme tavleprogresjonen og får en presentasjonspreget undervisning med raske bildeskift og springende temaer.

For å kunne ta en interaktiv tavle i bruk må en installere et eget program på PC. Dette kan for eksempel være Notebook. For at elever skal kunne lære seg bruken av den interaktive tavla på egenhånd og for å kunne forberede interaktive presentasjoner, så vil det være fordelaktig å laste Notebook inn på hjemme-PCen. Etter å ha installert dette på fire PCer var det kun en av disse installasjonene som fungerte feilfritt. Ved henvendelser til leverandøren var det ingen support. Mange elever vil slik bli fratatt mulighet til å trene hjemme.

Jeg har holdt mange tekniske orienteringer med PC og projektor, men har liten erfaring med elever på barnetrinnet. Mitt inntrykk er imidlertid at skoleverket bør gjennomføre en evaluering av om interaktive tavler er formålstjenelige før interaktive tavler introduseres på bred front.