IKT-kurs for 40 000 lærere
Lærerne kan gå i startstilling for å lære pedagogisk bruk av IKT. Staten er parat til å bla opp 120 millioner kroner til kurs.
Skolene som kan gi lærerne lett tilgang
til pc, både i løpet av kursperioden og i tida
etterpå, vil ikke ha noen problemer med å få
oppdatert lærernes IKT-kunnskaper. Det forutsettes for
øvrig en viss standard på pc-ene og at lærerne
får teknisk brukerstøtte etter behov.
Kursstart i oktober
Det er meningen at kursingen skal starte i
oktober i år, men først skal veiledere rekrutteres og
skoleres. Informasjonsmedarbeider Trine Merete Vasby opplyser at de
første veilederne vil bli rekruttert blant de 500 lærerne
som har fullført pilotprosjektet LærerIKT som i disse
dager er i avslutningsfasen.
Det er i det vesentlige høgskolene som
kommer til å stå som tekniske arrangører for
IKT-kursene, mens det er de statlige utdanningskontorene som skal
fordele kurspengene til kommunene. I dag var representanter for
kursarrangørene samlet på Gardermoen for å få
avklart sin rolle i den nasjonale satsingen på å gi
lærerne pedagogisk og metodisk kunnskap om IKT i
undervisningen.
Kursing i lag
Kursopplegget er slik at tre til fire
lærere går sammen i grupper for å løse
oppgavene. I tillegg må de regne med en del individuelt
arbeid. Den obligatoriske delen av kurset begynner med en
større samling før gruppene går i gang med å
besvare de sju moduloppgavene. To av modulene er valgfrie. (Se
oversikten over modulene i slutten av artikkelen.) Kursopplegget
skal være så praktisk lagt opp at det lærerne
lærer, skal de umiddelbart kunne praktisere i
klasserommet.
Press på rektor
I kursinvitasjonen som i disse dager blir
sendt alle grunnskoler og videregående skoler, viser det seg
at rektor blir tildelt nøkkelen til at lærerne melder seg
på. Fristen for å melde seg på til høstens kurs
er 20. juni.
- Det er lagt et politisk press på
skolelederne om at de skal få lærerne til å delta i
prosjektet og få kommunene til å søke pengene som
utdanningsdirektørene disponerer, sier Trine Merete Vasby.
LærerIKT for lærere i
grunnskolen
Fellesmoduler:
Informasjon og kommunikasjon på
Internett
Tanke, tastatur og tekst
Skrive, regne og presentere med tall
Digitale presentasjoner
Digital hverdag
Valgmoduler:
Læringsressurser på nett
Dokumentasjon og vurdering
Digitalt lydarbeid i skolen
Bilder og bildebehandling
Individualisering ved hjelp av IKT
LærerIKT for lærere i
videregående skole
Fellesmoduler:
Filbehandling, Internett og kommunikasjon
Pedagogisk bruk av tekst og dokumentasjon
Pedagogisk bruk av digitale bilder
Pedagogisk bruk av
presentasjonsverktøy
Den digitale hverdag
Valgmoduler:
Pedagogisk bruk av egen nettproduksjon
Pedagogisk bruk av regneark
Pedagogisk bruk av multimedier
Modelloppbygging, simulering og
datalogging
Fleksibel læring med LMS/elektronisk
læringsplattform