Hvorfor ikke bli lærer i godt voksen alder?

Visste du at fra en liste på 130 yrker kommer lærer på topp 10-lista over drømmeyrket for både arbeidstakere og studenter?

Lærer og lege virker å være omtrent like attraktive yrker i undersøkelsen. Det viser en undersøkelse i 2012 fra Manpower, og gir grunn for optimisme. På en annen side viser tall fra SSB at Norge kan mangle nesten 20.000 lærere i år 2020, og dette gir grunn til bekymring. Vi trenger rett og slett flere mennesker som vil utdanne seg til lærere, for tenk bare på hvor meningsfylt det må være å bidra til at nye kull av barn og ungdom blir selvstendige individer med kunnskap og forutsetninger for å møte voksenlivet på en god måte.

Vi har alle opplevd mange lærere i løpet av vår skoletid. I tillegg har også andre fortalt oss om sine lærere. Lærerne har dermed erobret en stor plass i vårt minnegalleri. Vi husker den første læreren, læreren vi beundret og var glad i, læreren vi avskydde, den kjedelige læreren og den engasjerte læreren. Det er viktig å presisere at alle kan ikke bli lærere (og det finnes nok lærere ute i skolen i dag som burde omskolere seg) for yrket er ikke for alle, og ikke alle vil bli lærer. Men jeg er ganske sikker på at det finnes mange godt voksne mennesker som jobber i andre yrker som kunne blitt drømmelærere for dagens barn og unge. Tenk for eksempel på hvilken praktisk kunnskap en tidligere snekker kan ta med seg inn i skolen. Ja, da kan vi virkelig snakke om at sløydfaget kan få sin velfortjente renessanse i grunnskolen. Eller hva med den tidligere reiseguiden til Ving som kan flytende spansk, og for ikke å snakke om dataingeniøren som virkelig kunne bidratt med sine IKT-kunnskaper i skolen.

Det er ikke tvil om at læreryrket er et av de viktigste yrkene i samfunnet vårt. Læreren følger barn og unge gjennom skolehverdagen og møter spørsmål, undring og spennende utfordringer. Å være lærer er et stort ansvar, men samtidig en prosess som det er utrolig spennende å få ta del i. Som lærer er en omgitt av lyse unge sinn som er nysgjerrige på å vite alt om verden. Å være lærer i dag gir en som arbeidstaker unike muligheter til å være kreativ og innovativ i en tid hvor skolen utvikles i rekordfart, særlig på den digitale siden. For læreren fremover vil bruk av ulike digitale verktøy gjøre det mulig å tilpasse undervisningen enda bedre til den enkelte elev samtidig som en som lærer vil oppleve at økt motivasjon og fagforståelse gagner elevenes læring. Andre aspekter som er interessant ved lærerjobben er det å være veldig «på» i jobben sin, være til stede og være en omsorgsperson i møtet med barn og unge. Videre er ingen dager like, og det er både en faglig og sosial jobb. Tenk bare på muligheten man har som lærer til å tenke ut nye måter å undervise, formulere ulike læringsstrategier og finne måter der læring kan gjøres engasjerende for elevene. Dette gjør at en som lærer lett kan utvikle sin egen kreativitet på jobb, og dermed lettere kunne utvikle et genuint læringsfellesskap der lærer og elev nærmest kan fungere sammen som didaktiske designere i et tilpasset opplæringsperspektiv.

En undersøkelse utført av Utdanningsforbundet i 2012 viser at ni av ti lærere er fornøyd med yrkesvalget sitt. Det er likevel ikke til å legge skjul på at læreryrket er presset fra ulikt hold for tiden, men det er ofte det negative som kommer frem i debatter og i media. Dette må ikke skremme en fra å søke lærerutdanning enten man er 20, 30, 40 eller 50 år, for tallenes tale viser at det er tusenvis av lærere som gleder seg til å gå jobben sin hver eneste dag.

Jeg er sikker på at det finnes mange godt voksne mennesker i Norge som ønsker å jobbe med mennesker, men som kanskje aldri har tenkt tanken på at de kan bli lærere. Spesielt trenger barneskolen flere mannlige lærere. Kanskje år 2014 kan bli det året akkurat du gjør noe med din egen arbeidssituasjon, og at du våger å ta steget ut i et ukjent men livslangt læringsunivers. En av de viktigste fordelene med å bli lærer er at du kan bidra til utforming av fremtidige generasjoner. Tenk bare for en sjanse man får til å holde liv i unge sinn og gjøre en forskjell for samfunnet. Eller som den franske forfatteren og filosofen Albert Camus uttalte det: "Man lykkønsker ikke en lærer fordi han lærer andre at to og to er fire. Man lykkønsker han muligens, fordi han har valgt en så vakker livsgjerning".