Studentene skal lære skole-hjem-samarbeid
Kultur- og verdiformidling og profesjonskunnskap blir obligatoriske emner i den nye lærerutdanninga. Skole-hjem-samarbeidet kommer til å være sentralt i emnene.
Det vil komme fram i forslaget til ny
lærerutdanning som blir lagt fram i dag. Utdanningsminister
Kristin Clemet (H) opplyste allerede mandag i Stortinget at hun vil
ha de nye emnene inn i lærerutdanninga. Opplysningen kom fram
da Arne Lyngstad (KrF) tok opp hvordan statsråden vil
følge opp den enkelte skole i arbeidet med å styrke
bevisstheten omkring verdier og holdninger i skolens hverdag.
Clemets svar var at emnet kultur- og
verdiformidling skal knyttes til skolens formål og til
KRL-faget. I profesjonskunnskap vil det lagt vekt på
lærernes lederrolle.
- Når vi snakker om verdier i dagens
skole, kan det nesten høres for teoretisk ut, men hvis vi skal
gjøre det helt praktisk, handler det om dannelse eller kanskje
om omgangsformer, sa Clemet og beklaget at det et for mange
eksempler som viser at det er mangel på gode
omgangsformer.
Sosial kontrakt
Hun mener at den mest effektive metoden for
å gjøre noe med dette, er å arbeide praktisk med
verdier ved å trekke med både elever, lærere,
skoleledere og foreldrene i arbeidet.
Hun tok til orde for at partene skal
inngå en sosial kontrakt om hvilke grunnleggende verdier og
regler for atferd som skal gjelde i skolen.
- Det handler om grunnleggende verdier, men
det handler også om evne til empati og til refleksjon omkring
atferd og omgangsformer. Der man greier å inngå slike
sosiale kontrakter om skolesamfunnet, greier man også å
gjøre noe med problematferd som mobbing, vold og rasisme. Man
greier å gjøre noe med det og forebygge dette på
lengre sikt. Det er veldig gledelig, for det viser at det nytter,
sa statsråden
Hun pekte på at arbeidet med verdier
først og fremst er den enkelte skoles ansvar i samarbeid med
hjemmene og elevene.
- Departementet vil legge forholdene til rette
for at skolene får handlingsrom, støtte og impulser til
å videreutvikle arbeidet med verdier, sa Clemet som også
uttrykte tillit til at lærerne klarer å håndtere
verdispørsmål i skolen.
- De er meget dyktige, og de vet
selvfølgelig hva de gjør, og dette skal de greie å
håndtere meget bra. Etter min mening har dette kanskje
fått litt for liten oppmerksomhet i forhold til hva de kunne
fortjene, sa Clemet.
KrF ønsker dialog
Karita Bekkemellem Orheim (Ap) pekte i
debatten på hvor mange og sammensatte ungdoms problemer og
utfordringer er.
- Mange sliter med forholdet til sin egen
kropp og seksualitet. Derfor har jeg til slutt et veldig konkret
spørsmål til statsråden. Kristelig Folkepartis
holdninger kjenner vi når det gjelder dette temaet, men jeg
har lyst til å spørre statsråden om hun mener at et
verdiprosjekt i regi av Kristent Pedagogisk Forbund er akseptabelt,
hvis det ikke legitimerer homofil atferd.
KrFs Arne Lyngstad var enig med Bekkemellem
Orheim i at det er veldig enkelt å føre generelle
verdidiskusjoner.
- Når vi går inn på innholdet i
verdibegrepet, blir det med en gang mer konfliktfylt. Men det er
nettopp den dialogen som vi ønsker i skolen, også de
konfliktfylte dialogene. Dialogen kan skape forståelse, den
skaper fellesskap og den kan skape handling. Dermed er det
også naturlig at dialogen om homofiles livssituasjon
hører hjemme i skolen. Meningsutvekslinger som vi har i
samfunnet for øvrig, er det klart at vi også skal kunne
ha i skolen, sa Lyngstad.