Studentene skal lære skole-hjem-samarbeid

Kultur- og verdiformidling og profesjonskunnskap blir obligatoriske emner i den nye lærerutdanninga. Skole-hjem-samarbeidet kommer til å være sentralt i emnene.

 
 
Det vil komme fram i forslaget til ny lærerutdanning som blir lagt fram i dag. Utdanningsminister Kristin Clemet (H) opplyste allerede mandag i Stortinget at hun vil ha de nye emnene inn i lærerutdanninga. Opplysningen kom fram da Arne Lyngstad (KrF) tok opp hvordan statsråden vil følge opp den enkelte skole i arbeidet med å styrke bevisstheten omkring verdier og holdninger i skolens hverdag.
 
Clemets svar var at emnet kultur- og verdiformidling skal knyttes til skolens formål og til KRL-faget. I profesjonskunnskap vil det lagt vekt på lærernes lederrolle.
- Når vi snakker om verdier i dagens skole, kan det nesten høres for teoretisk ut, men hvis vi skal gjøre det helt praktisk, handler det om dannelse eller kanskje om omgangsformer, sa Clemet og beklaget at det et for mange eksempler som viser at det er mangel på gode omgangsformer.
 
Sosial kontrakt
Hun mener at den mest effektive metoden for å gjøre noe med dette, er å arbeide praktisk med verdier ved å trekke med både elever, lærere, skoleledere og foreldrene i arbeidet.
Hun tok til orde for at partene skal inngå en sosial kontrakt om hvilke grunnleggende verdier og regler for atferd som skal gjelde i skolen.
 
- Det handler om grunnleggende verdier, men det handler også om evne til empati og til refleksjon omkring atferd og omgangsformer. Der man greier å inngå slike sosiale kontrakter om skolesamfunnet, greier man også å gjøre noe med problematferd som mobbing, vold og rasisme. Man greier å gjøre noe med det og forebygge dette på lengre sikt. Det er veldig gledelig, for det viser at det nytter, sa statsråden
 
Hun pekte på at arbeidet med verdier først og fremst er den enkelte skoles ansvar i samarbeid med hjemmene og elevene.
- Departementet vil legge forholdene til rette for at skolene får handlingsrom, støtte og impulser til å videreutvikle arbeidet med verdier, sa Clemet som også uttrykte tillit til at lærerne klarer å håndtere verdispørsmål i skolen.
- De er meget dyktige, og de vet selvfølgelig hva de gjør, og dette skal de greie å håndtere meget bra. Etter min mening har dette kanskje fått litt for liten oppmerksomhet i forhold til hva de kunne fortjene, sa Clemet.
 
KrF ønsker dialog
Karita Bekkemellem Orheim (Ap) pekte i debatten på hvor mange og sammensatte ungdoms problemer og utfordringer er.
- Mange sliter med forholdet til sin egen kropp og seksualitet. Derfor har jeg til slutt et veldig konkret spørsmål til statsråden. Kristelig Folkepartis holdninger kjenner vi når det gjelder dette temaet, men jeg har lyst til å spørre statsråden om hun mener at et verdiprosjekt i regi av Kristent Pedagogisk Forbund er akseptabelt, hvis det ikke legitimerer homofil atferd.
 
KrFs Arne Lyngstad var enig med Bekkemellem Orheim i at det er veldig enkelt å føre generelle verdidiskusjoner.
- Når vi går inn på innholdet i verdibegrepet, blir det med en gang mer konfliktfylt. Men det er nettopp den dialogen som vi ønsker i skolen, også de konfliktfylte dialogene. Dialogen kan skape forståelse, den skaper fellesskap og den kan skape handling. Dermed er det også naturlig at dialogen om homofiles livssituasjon hører hjemme i skolen. Meningsutvekslinger som vi har i samfunnet for øvrig, er det klart at vi også skal kunne ha i skolen, sa Lyngstad.