Studentene kritiske til omlegging av lektorstudiet
Den nye organiseringen av lektorstudiet ved Universitetet i Oslo vil svekke rekrutteringen og øke frafallet, advarer studentutvalget.
Omleggingen innebærer at studentene må vente til andre studieår med praksis og faget de vil fordype seg i.
– Vi er redde for at den nye modellen vil gjøre det vanskeligere å bygge solide kull, når studentene verken møter profesjonen eller hovedfaget før tredje semester. Det kan skade motivasjon og rekruttering og kan komme til å øke frafallet, sier Andreas Mathiesen, leder for Programutvalget, til studentavisen Universitas.
Endringene kommer på bakgrunn av at den forrige regjeringen la fram en ny rammeplan for lektorutdanningen i mars i fjor.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) på UV forvalter helheten i lektorprogrammet.
Faglig leder for lektorprogrammet, Kirsti Lyngvær Engelien, mener det må inngås noen kompromisser, i og med at lektorutdanningen er et samarbeid mellom fire fagfakulteter.
– Det kan ikke lages en modell basert kun på faglige hensyn, men vi har ivaretatt disse godt. I det store og det hele er det veldig lite uenighet om dette, sier Engelien.