Ny lærerutdanning der somali inngår

Sist uke gikk startskuddet for fagstudiet i somali som vil inngå i den 3-årige bachelor lærerutdanningen i fag for tospråklige. Fagkurset i somali er unikt i verden og er utarbeidet ved Høgskolen i Hedmark der også undervisningen vil foregå.

Det var 19 forventningsfulle somaliske lærerstudenter fra ulike kanter av Norge som møtte opp på Høgskolen Hedmark 3. oktober for å få sine første forelesninger. Professor Mous fra universitetet i Leiden, Nederland, var innleid for anledningen for å gi studentene introduksjon i somali med historisk og typologisk perspektiv.

 

– Studiet er det eneste i sitt slag i verden, sier faglig ansvarlig for kurset, Lars Anders Kulbrandstad, ved Høgskolen i Hedmark. Studiet er nettbasert med samlinger fire ganger i året à tre dager. Studiet gir 30 studiepoeng, mens hele bachelor faglærerutdanningen utgjør 180 studiepoeng.

 

Kulbrandstad opplyser at hovedmålet for studiet i somali er at studentene skal få et godt faglig grunnlag for å drive opplæring i somali for grunnskoleelever.

 

Et tilsvarende studietilbud er utarbeidet for samme målgruppe lærerstudenter i urdu og tyrkisk ved Høgskolen i Oslo, i arabisk ved Høgskolen i Bergen. Flere tilbud vil komme i gang i nær framtid, blant annet i kurdisk, russisk og tamil.

 

Lærerutdanning viktig

De to somaliske kvinnene Fartun Abshir og Diamond Hussæin Hagi er glade for det nye studiet i somali som vil inngå i deres bachelor. De er begge lærere på full tid i Trondheim, og har reist med nattoget til Hamar for å få med seg starten på fagkurset i somali. I tillegg til full jobb og bachelorstudier, er begge firebarns mødre.

 

– Dersom jeg består eksamen i somali til våren, er jeg ferdig med min bachelorgrad, smiler Fartun Abshir. Hun har vært i Norge i 13 år, jobbet i skolen i sju år, og fikk i høst fast ansettelse som morsmålslærere i Trondheim.

 

– Det er flott med denne muligheten til å ta en bachelor og kvalifisere seg til lærer. Nå vil jeg få samme kompetanse som mine kolleger, jeg vil forstå bedre hvordan norske lærere tenker og samarbeidet vil falle lettere, sier hun.

 

Også Mohammed Hussein Moallin gleder seg til fagstudiet i somali. Han bor i Stange kommune og jobber som lærervikar. Han underviser i fagene kristendom, religion og livssyn samt i morsmål. Hussein Moallin har universitetsutdanning fra Saudi-Arabia i historie, og håper at han med sin bachelor fra Norge kan få seg fast lærerjobb i videregående skole, ved høyskole eller universitet.

 

Ni samarbeidende høgskoler

Det er ni høyskoler i Norge som samarbeider om lærerutdanningen i fag for tospråklige lærere. De ni som inngår i samarbeidsprosjektet, som for øvrig har tatt navnet ”Høgskolen i Norge” er Høgskolen i Agder, Høgskolen i Bergen, Høgskolen Hedmark, Høgskolen i Oslo, Høgskolen i Nesna, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Dronning Mauds Minne Høgskole, Høgskolen i Østfold og Høgskolen i Vestfold.

 

– Det er rundt 300 – 400 studenter ved fagstudiet i dag ved de ulike høgskolene, opplyser Bjørg Karin Ringen ved Høgskolen i Hedmark, prosjektmedarbeider for den 3-årige bachelor lærerutdanningen. Det er Høgskolen i Hedmark som har koordineringsansvaret for ”Høgskolen i Norge”. Hun sier at studiet er lagt opp med 60 studiepoeng pedagogikk, 30 studiepoeng språkdidaktikk, samt tre undervisningsfag à 30 studiepoeng, der ett fag kan være morsmålet. Hvilket språk som tilbys som fagstudie avhenger av studentgruppa, hvilke land de rekrutteres fra.

En student var ferdig uteksaminert i vår, seks studenter blir ferdig til jul, og rundt 20 er ventet å bli uteksaminert til våren.

 

– Utfordringen for skolene er å bruke de ferdig utdannende lærerne. Skolene må vende seg til lærere med ulik bakgrunn. Det vi ser er at skolene har stor glede og nytte av å ta denne lærergruppa i bruk, avslutter Bjørg Karin Ringen.