Lektorstudier fjernt fra hverdagen
Studentene føler seg totalt uforberedt til den praktiske hverdagen som lærer. Forelesere mangler praktisk erfaring. Pensum spriker og settes ikke i kontekst.
Lite matnyttig
Dette er bare noe av den harde kritikken som kommer fram i en nylig publisert undersøkelse om den praktisk pedagogiske utdanningen på lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo. Ifølge Klassekampen har 298 av 386 studenter, som gikk på andre semester ved PPU (praktisk pedagogisk utdanning) høsten 2009, svart på undersøkelse ifølge Klassekampen.
68,8 prosent sier at de er helt eller delvis enige i at de i for liten grad blir gjort klar over hva som blir forventa av dem ute i praksis.
– Forelesningene er diffuse, foreleserne snakker om andre ting enn det som er relevant og klarer ikke å relatere praksis til teori, sier fjerdeårsstudent på Lektorprogrammet, Martin Andersen (25).
Han forteller om en lite matnyttig tredagers observasjonspraksis i ex. paed tidlig i studiet. Når han nå skal ut i praksisperiode har han fått lite informasjon om hvordan praksisen blir og føler seg uforberedt på den lærerhverdagen som venter.
– Liten sammenheng
49,6 prosent av de spurte sier de er helt eller delvis enige i at der er lite samsvar mellom forventningene som blir stilt til studentene fra Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) og kravene de møter ute i praksis. Hele 78,3 prosent er helt eller delvis enige i at teorien fra pensum og forelesninger i for liten grad er satt i sammenheng med, eller forbereder studentene på, utfordringene de møter ute i praksis.
Studenter avisa har snakket med sier at de er enige om at de har gode seminar der de lærer undervisningsmetoder. De merker stor forskjell på forelesere som har vært ute i skolen for ikke altfor lenge siden, og de som sitter på kontor og forsker.
– De som har vært ute i praksis, forstår at elever ikke bare sitter i ro på pulten sin. De forstår utfordringene og er i stand til å gi deg verktøy du kan bruke som lærer, seier noen av studentene til avisa. De mener at lærere som selv har praksisbakgrunn, vet hva som er vanskelig når du kommer ut som fersk lærer.
– Vi trenger ikke mindre teori, men mer praksis, sier student Lars Hvaal (24).