Lærerutdanning har høy status i Finland
Det er ikke bare finsk skole de andre nordiske landene ser opp til, også finsk lærerutdanning har en status som er helt unik i Norden. Bare mellom 10 og 15 prosent av dem som ønsker lærerutdanning, kommer inn på studiet.
Dette kom fram da styret i Nordiske Lærerorganisasjoners Samråd (NLS) diskuterte lærerutdanningens kvalitet i de ulike nordiske landene på møtet i Hurdal i Akershus i ettermiddag. Utdanningsforbundet har det siste året hatt formannskapet i NLS, og lærerutdanning har vært et hovedtema.
Lærerutdanningen sliter med relativt lav status og flere faglige problemer i både Norge, Sverige og Danmark, men i Finland har lærerutdanningen i mange år hatt høy status. Og det kommer ikke av at lærerne er spesielt bra betalt, det har først og fremst sammenheng med lærerutdanningens kvalitet. Alle finske lærere har minimum fem års utdanning, enten de skal jobbe i grunnskolen eller i videregående opplæring.
Anders Rusk fra den finske lærerorganisasjonen OAJ fortalte at det i lang tid har vært bred enighet om hvordan lærerutdanningen i Finland skal være, det har ikke vært noe politisk stridstema som i flere av de andre nordiske landene. Lærerutdanningen er blant de mest populære utdanningene, også for mange som ser for seg en karriere utenfor skoleverket.
Noen problemer har de imidlertid også i Finland, blant annet blir det kuttet i praksisopplæringen for å spare penger. Situasjonen for førskolelærerutdanningen vekker også endel bekymring.
Svak rekruttering
Leder i Utdanningsforbundet og avtroppende leder i NLS, Helga Hjetland, sa i sin innledning at det er svak rekruttering til allmennlærerutdanningen i Norge, og det gir signaler om at utdanningen har lav status.
- Hvilke strategier og tiltak ser vi for oss for å heve statusen for lærerutdanningen? Økte karakterkrav synes ikke å være nok, sa Hjetland. Hun pekte på betydningen av at Utdanningsforbundet og profesjonen selv tar medansvar for utdanningen i større grad enn i dag og - det må ikke bli for mye styrt av skiftende politiske retninger.
NLS ønsker nå å komme i bedre dialog med Nordisk ministerråd som skal i gang med en større evaluering og sammenligning av lærerutdanningene i de nordiske landene.