Lærerutdanning får Utdanningskvalitetsprisen for bruk av rollespill i utdanningen

Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris for 2014 på én million kroner går til lærerutdanningen ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold for profesjonsverkstedet «As if».

I verkstedet bruker de rollespill for å bringe praktiske problemstillinger fra skolehverdagen inn i utdanningen. Sammen med NOKUT-direktør Terje Mørland, delte kunnskapsminister Torbjørn røe Isaksen i dag ut prisen til vinnerne ved høgskolen.

 

Slik skal de bruke pengene

– Jeg er glad for at prisen i år går til en lærerutdanning. Når jeg snakker med nyutdannede lærere forteller de ofte at overgangen fra studier til jobb er stor. Høgskolen i Buskerud og Vestfold har utviklet konkrete verktøy for å forberede studentene på virkeligheten i skolen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Utdanning.

Rektor Petter Aasen sier til Utdanning at det er er stor stas å få en slik pris.

–  Det er svært hyggelig at norsk lærerutdanning, som av politikere og media får en del kritkikk, får en slik pris. Kritikken som rettes mot lærerutdanningene landet over er ikke alltid berettiget, så dette er en gledelig dag, sier han.

Han sier at lærerutdanningen er en kompleks utdanning.

–  At måten den håndteres på får anerkjennelse, er veldig flott, sier han.

–  Hvordan vil dere bruke pengene som følger med prisen?

–  De vil brukes på tre ulike måter: gjennom prosjektet for å utvikle nye ideer, vi vil koble prosjektet mot forskning og vi vil samarbeide med andre utdanningsinstitusjoner for å se om dette kan være noe som andre kan dra nytte av, sier Aasen.

Statsråden peker på at lærerutdanningen har fått kritikk for at studentene kun tilegner seg erfaring fra skolen i praksisperioder.

– Profesjonsverkstedet svarer på denne kritikken ved å bringe problemstillinger fra skolehverdagen inn i utdanningens faglige fellesskap og læringsmiljø, sier han.

 

Bruker rollespill

I profesjonsverkstedet får studentene anledning til å trene på realistiske situasjoner som vil møte dem i arbeidslivet som lærer. Gjennom rollespill må studentene løse oppgaver knyttet til håndtering av elevgrupper, foreldre, kollegaer og skolen som institusjon. Studentene får direkte tilbakemelding fra lærere og medstudenter på hvordan de håndterte oppgaven, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

– Det studentene lærer i profesjonsverkstedet bidrar til å gjøre dem til trygge, løsningsorienterte og kompetente lærere, sier NOKUT-direktør Terje Mørland.

– Dessuten skaper verkstedet bedre læringsmiljø, studentmedvirkning, forskningsbasering, kreativitet og nyskaping i utdanningen. Det gjør «As if» til verdig vinner av årets Utdanningskvalitetspris.