EU vil at flere kvinner skal studere realfag

EU har en målsetting om at antall studenter i matematikk, naturvitenskap og teknologi i 2010 minst skal være 15 prosent høyere enn nå. Det skal dessuten være mer likt antall kvinner og menn i disse studiene enn tilfellet er i dag.

Det er ett av fem utdanningspolitiske mål (benchmarks) som innen 2010 skal implementeres innenfor EU og EØS. De andre fire er
- I 2010 skal i gjennomsnitt andelen unge som forlater skolesystemet tidlig, ikke være større enn 10 prosent.
 
- I EU skal minst 85 prosent av dem som er 22 år i 2010, ha fullført videregående opplæring.
 
- I 2010 skal andelen av de 15-åringer i EU som har laveste nivå i leseferdighet, ha blitt redusert med minst 20 prosent sammenliknet med år 2000.
 
- I 2010 skal 12,5 prosent av den voksne befolkningen som er i arbeid (de mellom 25 og 64 år) være beskjeftiget med  etter- eller videreutdanning (lifelong learning).
 
I løpet av perioden fram mot målsettingsåret 2010 skal det utarbeides indikatorer som skal vise hvor langt de ulike land er kommet i arbeidet med å nå disse målene.
 
Seksjon HUK (Høgskole, universitet og kompetansesenter) i Utdanningsforbundet fikk tidligere denne uken førstehånds informasjon om sider ved EUs utdanningspolitikk fra Per Ramberg som nylig deltok på Nasjonalt råd for lærerutdannings møte i Brussel. Ramberg var med på møtet som representant for NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet).
 
Ulikt syn på basiskompetanse
Ramberg formidlet blant annet den oppfatningen som rår i EU om hva som legges i basiskompetanse. I Kvalitetsutvalgets innstilling har man valgt å definere inn fem elementer i begrepet basiskompetanse:
 
1. ferdigheter i lesing, skriving, regneferdigheter og tallforståelse,
2. ferdigheter i engelsk,
3. digital kompetanse,
4. læringsstrategier og motivasjon,
5. sosial kompetanse.
 
EUs brede basiskompetansebegrep omfatter mye mer enn disse fem "norske" elementene: evne til samarbeid, problemløsende evner, kommunikasjonskompetanse, morsmålskompetanse, naturfag- og matematikkunnskaper, fremmedspråkkunnskaper, IKT-kompetanse, entreprenørkompetanse, lære å lære, mellommenneskelig og sosial kompetanse, kulturell kompetanse i bred forstand - populærkultur, litteratur, kunst, musikk og andre kunstneriske uttrykksformer.
 
Ramberg var spent på hvordan basiskompetanse vil bli definert i den meldingen regjeringen skal utarbeide med utgangspunkt i Kvalitetsutvalgets innstilling.