Desentralisert lærerutdanning – utdanningen som forsvant
Desentralisert lærerutdanning ble opprettet for å avhjelpe den store lærermangelen i utkantstrøk i Nord-Norge. I dag kan utdanningen ikke kalles for desentralisert, viser ny doktorgradsavhandling ved Universitetet i Tromsø.
Randi Skjelmo har forsvart avhandlingen: Endringer i norsk allmennlærerutdanning - mot en sterkere enhetlighet. Desentralisert allmennlærerutdanning i Nord-Norge 1979-2006. Avhandlingen ble forsvart for graden dr. polit ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø.
Avhandlingen tar utgangspunkt i de desentraliserte lærerutdanningene som kom i gang i Alta, Tromsø, Bodø og Nesna i 1979 med det siktemål å utdanne lærere til geografiske områder med lærermangel. Sentrale spørsmål er hvorfor og hvordan de fire nordnorske lærerskolene (Alta, Tromsø, Bodø og Nesna) startet med å tilby desentralisert lærerutdanning og hvordan disse senere er blitt endret. Skjelmo har også vurdert det desentraliserte tilbudet opp mot ordinær allmennlærerutdanning og dens historiske utvikling på nasjonalt nivå.
Flest kvinner
- Det spesielle med den opprinnelige desentraliserte allmennlærerutdanningen var at det ble etablert relasjoner mellom studenten, utdanningsinstitusjonen og skolen på studentens hjemsted. I disse relasjonene lå et potensiale for en klar yrkesretting av utdanningen. Det var også på studentenes hjemsted at den framtidige yrkesutøvelsen var ment å finne sted. Flesteparten av studentene var kvinner med omsorgsansvar, forteller Skjelmo i en pressemelding.
Ikke lenger desentralisert
Utdanningene gikk etter hvert over fra å være deltidsutdanninger til å bli samlingsbaserte heltidsutdanninger. Kravet om omsorgsforpliktelser og tilhørighet i en bestemt region falt bort. Geografisk avstand kunne overkommes gjennom å anvende informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
De særegne trekk forsvant og denne alternative utdanningen skiftet etter hvert karakter og ble med få unntak mer lik den ordinære allmennlærerutdanningen. I dag er verken undervisningen eller studentene nødvendigvis lokalisert i utkantstrøk.
- I dag er den desentraliserte utdanningen blitt så lik den ordinære at betegnelsen desentralisert har mistet sin betydning, sier dr.polit Randi Skjelmo i pressemeldingen.