Elevene og læreren sov ute, sammen, men ikke sammen.

Toril arrangerte digital overnattingstur for elevene

Hvordan skulle klassen gjennomføre den planlagte overnattingsturen når både elever og lærer var satt til å drive hjemmeundervisning? Lærer Toril Holm Berg fikk til slutt en god idé.

Publisert Sist oppdatert

Toril Holm Berg hadde planlagt så mye hun skulle gjøre med elevene denne siste våren sammen.

Hun er kontaktlærer for 26 elever som går på 7. trinn ved Ulveset skole i Øygarden kommune utenfor Bergen.

Alt ble avlyst

Elevene etterlyste og var fortvilet over at de mange planene som var lagt for vårsemestret, ble det ikke noe av. En av planene var en overnattingstur. Kontaktlærer Toril Holm Berg fortvilte også – over alle de flotte planene som var lagt som virket som det var håpløst å gjennomføre.

Elevene begynte å bli umotiverte og leie etter flere uker med hjemmeundervisning.

Flere valgt hengekøye, deriblant læreren. Et triks for å holde varmen, er å pakke inn de varme steinene fra bålet i for eksempel raggsokker og putte dem ned i soveposen for å holde varmen.

– De spurte: «Hva med festen? Hva med overnattingsturen? Toril, du har jo lovet.» Jeg fikk så vondt av dem. Det var så mye som ikke ble slik jeg hadde lovet. Men jeg hadde jo gjennomført overnattingstur med dem tidligere, så jeg viste jo at de hadde noe erfaring.

Etter å ha grunnet litt over problemet, kom læreren opp med en løsning.

– Vi lærere oppfordres til å være kreative, men det skal heller ikke koste noe. Vi har jo hatt fotokonkurranse og prøvd å finne på nye ting som skal inspirere dem, men de skal også føle seg som en klasse.

– Dette var noe alle kunne gjøre. Jeg kjenner jo elevene og foreldrene deres godt etter å ha hatt dem i to år, så jeg fant ut at dette måtte vi forsøke å få til, forteller Berg.

Samling ute

Lærer Toril Hol Berg.

Planen ble satt ut i livet og elevene gikk inn for oppgaven med liv og lyst. De snakket sammen, diskuterte og la planer om hvordan de skulle gjennomføre det, hvilken mat de måtte ha med seg og hvilket utstyr den enkelte hadde tilgjengelig.

– Det var masse kreative muligheter. Alt fra å overnatte på verandaen, i hengekøye, i en bobil og på trampoline. Jeg rigget meg til i hengekøye, ute. Så møttes vi digitalt klokka 20. Det var så hyggelig. Jeg så at de lå og chattet sammen utover kvelden.

Da lærer Toril våknet på morgenen tente hun bål, laget seg kaffe og logget seg på for morgensamling med klassen, klokka 09.

– Det var mange tindrende øyne den morgenen, de hadde fått en opplevelse sammen. Noen hadde sovet ute sammen med søsken. Noen hadde blitt så kalde at de hadde måtte gå inn for å sove, men alt i alt var dette en flott opplevelse for oss alle. Foreldrene har meldt tilbake at det var så bra at vi gjorde dette. Elevene har fått en ny giv etterpå, forteller Berg.

Hun har vært lærer i sju år. Før det var hun assistent ved en skole og trivdes så bra at hun utdannet seg til lærer, det har hun ikke angret på.

– Jeg elsker jobben min. Jeg savner klasserommet, elevene og arbeidsplassen så veldig, jeg håper at jeg får sett elevene mine før de skal slutte. De skal jo begynne på ungdomsskolen til høsten, det var så mye jeg skulle ha forberedt til det også, sier Toril Hol Berg.

Powered by Labrador CMS