Ill.foto: Utdanning
Tiltak mot skolefravær blir meningsløse når man ikke skiller mellom de bakenforliggende årsakene
Debatt: – Hvorfor skal det opprettes en ekspertgruppe om skolefravær, når man ikke tar hensyn til de bakenforliggende årsakene til fraværet?
I disse dager har Utdanningsdirektoratet (Udir) satt sammen
en «ekspertgruppe».
Hensikten er angivelig å gi nasjonale, kunnskapsbaserte anbefalinger om hvordan
man skal forebygge og følge opp skolefravær. Som Udir selv skriver, så ønsker
man å se nærmere på hvordan skolen og de ulike velferdstjenestene «kan/bør
samarbeide for å hjelpe elever og deres familier i fraværssaker».
I vårt debattinnlegg Fafo-rapport
om skolefravær – en hån mot barna (2023) gikk vi gjennom alvorlige mangler
i den rapporten Udir beskriver som kunnskapsgrunnlaget for fravær i skolen, men
dessverre ser vi nødvendigheten av å adressere vår bekymring enda en
gang.
Vi ser at Udir fremdeles velger å bruke paraplybegreper
som «bekymringsfullt fravær» eller «problematisk fravær». Når man bruker
samlebegreper som dette, og ikke skiller på de bakenforliggende årsakene, blir
tiltakene meningsløse.
For eksempel er det forskjell på hvordan man bør møte barn
som skulker skolen fordi de har mer lyst å gjøre noe annet, barn som er syke
over lengre tid, og barn som har utviklet ufrivillig skolefravær fordi de blir
utsatt for psykisk og fysisk vold (mobbing). Den store gruppen av barn som har
utviklet stressrelaterte sykdommer fordi skolemiljøet ikke møter deres behov
for tilrettelegging trenger ytterligere en annen tilnærming. Hvordan er det
mulig å gi nasjonale, kunnskapsbaserte anbefalinger uten at man skiller mellom
de ulike årsakene til skolefraværet?
Statsforvalteren, derimot, påpeker i sin
kronikk at skolene må se skolefravær og skolemiljø i sammenheng, og det
vises her til at det ofte handler om mobbing og andre krenkelser, utrygge
relasjoner, men også dårlig klassemiljø.
Skolens ansvar plasseres på barnet
Gjennom å bruke begrepene problematisk fravær eller bekymringsfullt fravær transformeres skolens ansvar for et trygt skolemiljøet
til et individproblem og plasserer ansvaret for fraværet på barnet. Denne
individualiseringen er til ettertanke når Statsforvalterens
statistikk viser at skolenes plikt til å følge opp mobbing og saker om
elevenes læringsmiljø brytes i 83% av sakene. Å plassere ansvaret for fraværet
på barnet er også i motstrid til barnekonvensjonens vurdering av barnets beste
på systemnivå.
I vår tidligere kritikk av rapporten Kunnskapsstatus om
bekymringsfullt fravær i skolen, undret vi oss også over at det eneste tiltaket
som ble synliggjort i rapporten, var det atferdsteoretiske programmet
Back2School:
«Skolefravær beskrives som at barnet enten unngår noe
vanskelig eller prøver å oppnå noen fordeler. Den forståelsen ligger også til
grunn for lanseringen av det atferdsteoretiske programmet Back2school, som
rapportforfatterne gir plass til. Vi stiller oss undrende til at kritikken av
dette programmet ikke er nevnt med ett eneste ord.”
Når Kunnskapsdepartementet ved Forskningsrådet
bevilger 20 millioner for å gå videre med prosjektet “Back2School” til
tross for mer enn et syltynt grunnlag, bekrefter det vår uro.
Faglig uenighet
Udir er kjent med at det er stor faglig uenighet når det
gjelder spørsmål om verdigrunnlag og tilnærming. Vi ønsker oss en åpen
samfunnsdebatt om denne faglige uenigheten, som er spesielt viktig for de barna
som har utviklet ufrivillig skolefravær grunnet skolerelaterte faktorer.
På bakgrunn av dette er det påfallende at vi ikke ser
professor Marie-Lisbet Amundsen fra Universitetet i Sørøst-Norge på listen over
ekspertgruppens medlemmer. Hun er den eneste forskeren som spesifikt har sett
på ufrivillig skolefravær i forhold til skolerelaterte faktorer, slik
Statsforvalteren oppfordrer til.
Vi må være ærlige og si at vi ikke helt skjønner hvorfor det
skal opprettes en ekspertgruppe i det hele tatt, spesielt når man ikke tar
hensyn til de bakenforliggende årsakene til skolefraværet. I en slik situasjon
kan det bare bli mange kokker og mye søl.
Kjente årsaker
Vi vet allerede nok om hvorfor barn utvikler fravær.
Utfordringen handler om kommunal økonomi, underfinansierte og underbemannede
skoler, og at lovbrudd på opplæringsloven og barnekonvensjonen ikke får
konsekvenser for skoleeiere. Dette vet jo også både Kunnskapsdepartementet og
Udir; I 2023 viste hovedfunn
at det var utfordringer med etterlevelse av flere områder av opplæringsloven.
Dette er imidlertid ikke ny kunnskap.
Udir har også tidligere vært tydelig på at mangelfull
regelverksetterlevelse er en hovedutfordring og funn fra tilsyn bekrefter det.
I 2022 ble det blant annet beskrevet om internkontrollen: Statsforvalterens
tilsyn viser at kommunenes internkontroll ofte ikke var tilpasset for å
forebygge risikoen for brudd på varslings- undersøkelses- og tiltaksplikten.
Barneombudet poengterte
2009 at de rettet en særlig
bekymring mot det som fremsto som en del skoleeieres ignorering av eget ansvar
for et godt skolemiljø som forutsetning for læring og at tiltak ble satt inn så
sent at avviket vanskelig lot seg ta igjen. «Du vil se at kartet ikke alltid
stemmer med terrenget. Det er fremdeles et alt for stort gap mellom å ha rett –
og få rett», konkluderte de. Dessverre er dette gapet like stort den dag i
dag.
Å tilsette en ekspertgruppe kan dermed fremstå som et
skalkeskjul for de egentlige utfordringene i den norske skolen.