Vil øke klimaengasjementet blant ungdom

– Samtidig som klimautfordringen blir større, synker ungdoms klimaengasjement, sier prosjektleder Kari Laumann i Teknologirådet

Hun sier det er på tide å gi engasjementet et løft. Teknologirådet vil snu trenden gjennom et høyaktuelt rollespill der ungdom må forhandle frem en løsning på verdens største problem i eget klasserom.

Klimatoppmøte i skolen inneholder en introduksjonsfilm, lærerveiledning og alt klassen trenger på www.klimamøte.no

Klimatoppmøte i skolen er et gratis, nettbasert undervisningsopplegg om global oppvarming og internasjonale klimaforhandlinger for ungdomstrinnet og videregående skole.

Elevene deltar i et rollespill der de representerer ulike delegasjoner: Brasil, Kina, Maldivene, Mosambik, Norge, USA, Greenpeace og Oljeindustrien.

Elevene får en videohilsen fra miljøvernminister Bård Vegar Solhjell, og klassens råd blir sendt til ham ved rollespillets slutt.

Gjennomføringen av opplegget tar om lag 5 skoletimer, og kan gjennomføres på en dag, eller spredt over flere dager. Klimatoppmøte i skolen kan bidra til å oppfylle kompetansemål i naturfag og samfunnsfag.

Mer informasjon på www.klimamøte.no

Laumann mener at klimasaken handler om hvilken fremtid vi skal ha.

– Dette er spesielt relevant for dagens unge. Skolen har derfor en nøkkelrolle i å legge til rette for unges innsikt og engasjement, sier Laumann, som er prosjektleder for rollespillet Klimatoppmøte i skolen og Teknologirådet.

 

Opphetete forhandlinger

Klimatoppmøte i skolen tar utgangspunkt i at kloden blir varmere og Kyoto-avtalen går ut i år. Det haster å få på plass en ny internasjonal avtale. I rollespillet lærer elevene om klimaendringene og dilemmaene i internasjonale forhandlinger. Elevene representerer ulike land og interesseorganisasjoner i forhandlingene.

Prosjektet er støttet av Miljøverndepartementet gjennom Klimaløftet og tar for seg sentrale temaer ved neste klimaforhandling i Doha, Qatar i månedsskiftet november/desember i år. Dette er fjerde gang rollespillet arrangeres.

– Vi har tidligere fått svært god respons på opplegget. Tilbakemeldingene fra lærere og elever vitner om høyt engasjement i forhandlingene, sier Kari Laumann.