Utvalg skal vurdere spesialundervisninga
Et statlig utvalg skal se nærmere på hvordan spesialundervisninga og det statlige spesialpedagogiske støttesystemet fungerer. Det er fordi det er grunn til å tro at langt fra alle elever som trenger det, får den spesialundervisninga de har behov for.
Kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) oppnevnte fredag et utvalg som skal se på i hvilken grad vi har et system som sikrer tidlig innsats til førskolebarn, elever og lærlinger med særlige opplæringsbehov. Utvalget skal legge fram konkrete forslag til bedre organisering og effektiv ressursbruk for en fremtidig helhetlig tiltakskjede for barn, unge og voksne med behov for spesialpedagogisk støtte.
– Jeg ønsker en grundig gjennomgang av spesialundervisningens plass i norsk skole, og utvalget vil også utrede kommunesektorens behov for veiledning og støtte, sier Djupedal.
Utvalget vil bli ledet av kommunaldirektør Jorid Midtlyng fra Trondheim kommune. Med seg har han medlemmer med fagkompetanse på høyt nivå innenfor pedagogikk, spesialpedagogikk, organisasjons- og forvaltningskunnskap og problemstillinger på tvers av sektorer. To av utvalgets medlemmer kommer fra andre nordiske land. Utvalget skal bygge på de overordnede rammer og prinsipper for tilpasset og likeverdig opplæring i en skole som inkluderer alle. Utvalget skal levere sin innstilling innen 1. juli 2009.
Utvalgets sammensetning
Kommunaldirektør Jorid Midtlyng, leder, Trondheim, høyskolelektor Grete Dalhaug Berg, Skodje, professor Johans Sandvin, Bodø, professor Bente Hagtvedt, Bærum, professor Nils Egelund, Danmark (København), professor Eva Bjørck-Åkesson, Sverige (Jønkøping), professor Peder Haug, Volda, sentersleder Einar Christiansen, Larvik, enhetsleder ppt Øystein Lund, Tromsø, forsker Gidske Holck, Oslo, rektor Rune Grahn, Aurskog-Høland, avdelingsdirektør Per-Erik Davidsen, Alta, generalsekretær Marianne Ween, Oslo, spesialrådgiver Marit Dahl, Oslo, prosjektleder Tove Lill Labahå Magga, Sør-Varanger og rådgiver Jorun Sandsmark, Oslo
Mandatet
• Utvalget skal bygge på de overordnede prinsippene om retten til tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende skole for alle, samt prinsippet om universell utforming.
• Utvalget skal vurdere i hvilken grad vi har et system som sikrer tidlig intervensjon for barn med særlige behov, og vurdere tiltak som kan sikre tidlig innsats og livslang læring.
• Utvalget skal gjøre en grundig vurdering av hvordan den ordinære opplæringen legger til rette for læring og utvikling for den enkelte elev med særskilte behov.
• Utvalget skal vurdere tilbudet til voksne med særskilte behov, herunder voksne med lese- og skrivevansker.
• Utvalget skal gjøre en grundig gjennomgang av spesialundervisningens plass i norsk skole, herunder organisering, ressursbruk og resultater.
• Utvalget skal beskrive det statlige spesialpedagogiske støttesystemet og gjøre en samlet gjennomgang av arbeidsoppgaver og arbeidsdeling mellom enhetene i det statlige støttesystemet, og mellom det statlige støttesystemet og den lokale og regionale pp-tjenesten.
• Utvalget skal beskrive og oppsummere forhold som hemmer og fremmer tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, lokalt og på tvers av nivåene.
• Utvalget skal som grunnlag for vurderinger og forslag utarbeide et oppdatert kunnskapsgrunnlag, herunder resultater fra evalueringer m.m.
• Utvalget må gjøre seg kjent med hvordan tilbudet for barn, unge og voksne med behov for spesialpedagogisk hjelp er tilrettelagt og organisert i sammenlignbare land og utnytte relevant internasjonal forskning på området.
• Utvalget skal på bakgrunn av sine analyser og vurderinger legge fram konkrete forslag til bedre organisering og effektiv ressursbruk for en fremtidig helhetlig tiltakskjede for barn, unge og voksne med behov for spesialpedagogisk hjelp.
Forslaget må omfatte:
Ansvars-, oppgave- og rollefordeling for de ulike instanser på de ulike nivåer
Ulike virkemidler med sikte på målrettet og koordinert hjelp nærmest mulig brukeren
Særskilt omtale av psykisk helse, sosiale- og emosjonelle vansker og atferdsvansker
Vurderinger av fremtidige kompetansebehov i tiltakskjeden og samarbeid mellom støttesystemet og universitets- og høyskolesektoren skal omtales særskilt
Utvalget skal vurdere økonomiske, administrative og evt. andre vesentlige konsekvenser av de ulike forslagene.
Utvalget skal fremme forslag innenfor dagens ressursramme.
Utvalget må arbeide i tråd med utredningsinstruksen med veiledninger.
Utvalget skal avslutte arbeidet sitt innen 1. juli 200