Tung start på samarbeidet

Anders Folkestad mener samarbeidet mellom Unio og NHO er et uttrykk for et konstruktivt og offensivt grep i forhold til skoleutvikling. Men han reagerer kraftig på NHOs uttalelser om at økte ressurser til skolen ikke er viktig.

 

På NHOs årskonferanse i dag, hvor situasjonen i den norske skolen er tema, var det liten debatt om ”Unio og NHOs felles plattform: kunnskap for velferd og verdiskaping” som nylig ble offentliggjort.

 

Unio og NHO skal ifølge denne plattformen ”styrke samarbeidet mellom aktørene i utdanningssystemet og arbeidslivet med mål å styrke kvalitet og relevans på alle nivåer”.

– Alt tyder på at et slikt samarbeid stimulerer læring, sier forsknings- og høyere utdanningsminister, Tora Aasland (SV).

 

Lønner ikke kunnskap

Unio-leder Anders Folkestad mener at det nå blir viktig å være i forkant.

– Noe mer av utdanningen kan knyttes til bedriftene, sier han.

Men han minnet også forsamlingen av næringslivstopper om at Norge ikke bare ligger langt nede på Pisa-statistikken.

– Vi er også aller nederst på statistikken over hvordan vi lønner kunnskap, sier Folkestad.

 

NHO ønsker blant annet å videreutvikle samarbeidet om lærlingordningen til flere deler av utdanningssystemet.

– Vi ønsker å ta vekk de vanntette skottene det på mange måter har vært mellom skole og næringsliv. Vi vil få til et naturlig samarbeid mellom skoler og lokalt arbeidsliv, sier direktør for arbeidsliv i NHO, Sigrun Vågeng til Aftenposten.

 

De vil ha en hospitsordning for lærere og bedriftsledere. Lærere, for eksempel yrkesfaglærere, skal få jobbe en periode i bedrift, mens bedriftsledere skal inn i skolen.

 

– Medvirke, ikke undervise

Anders Folkestad mener bedriftsledere ikke nødvendigvis skal undervise, men medvirke i skolens liv og virke.

– Det handler hele tiden om å gjøre ting mest mulig relevant og dagsaktuelt. Men dette er selvsagt avhengig av hvilket trinn vi snakker om. For elever i videregående skole vil det være spennende og utviklende å se hvordan bedrifter forhandler med markedet sitt, for eksempel på andre språk enn norsk. Men det handler ikke om at basisopplæringen skal foregå i bedrift, sier Folkestad til Aftenposten.

 

Tung start

Tonen har imidlertid ikke vært særlig god i oppstarten av samarbeidet etter at NHO nok en gang har uttrykt ønske om resultatlønn for lærerne. I tillegg gikk Sigrun Vågeng ut og sa at større økonomiske ressurser ikke er løsningen for problemene i skolen.

 

– Jeg reagerer ganske kraftig på hvordan NHO profilerer saken, blant annet at de på så bred front avviser at økte ressurser har betydning, og at de ikke ha tro på et generelt lønnsløft for lærerne, sa Folkestad til Aftenposten før helgen.

 

Han mener det er fundamentale forskjeller på å måle resultater når man jobber med mennesker i forhold til tradisjonell industri.

– Jeg synes NHO burde være mer spørrende og ydmyke. Det skaper skepsis for hva som egentlig ligger i engasjementet for skolen når de avviser det som NHO ellers er opptatt av, nemlig penger, sier Folkestad.