Tilfeldig opplæring

Verken læreplan eller lærebøker gir lærerne støtte i å tilrettelegge for en god opplæring i de fem grunnleggende ferdigheter, slår Nordlandsforskning fast. Undervisningen blir tilfeldig og uten systematisk progresjon.

 Dette gjelder for alle de fem grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne skrive, å kunne lese, å kunne regne, å kunne bruke digitalt verktøy. Grunnleggende ferdigheter som begrep ble innført med læreplanen til Kunnskapsløftet i 2006 og skal inngå som del av opplæringen i alle fag. Det at disse ferdighetene vektlegges så sterkt, signaliserer at dette er en viktig del av kompetansen elevene skal oppnå i opplæringen.

– Men læreplanen gir ingen tydelig beskrivelse av hvordan det skal arbeides med de fem ferdighetene og hvilket nivå elevene skal oppnå. Læreplanen gir lærerne for liten støtte i arbeidet med å bygge opp de grunnleggende ferdigheter og i å tilrettelegge for en god og systematisk progresjon i utviklingen av disse ferdighetene, slår Nordlandsforskning fast.

Nordlandsforskning har også studert hvordan lærebøkene legger opp til trening i de fem ferdighetene. Forskerne slår fast at heller ikke lærebøkene gir lærerne støtte i å legge opp til god progresjon i læringen av de fem ferdighetene.

Omfattende forskning

Det er første delrapport fra prosjektet "Sammenhengen mellom undervisning og læring. Arbeidsmåter, utvikling av ferdigheter og læring i norsk, naturfag og samfunnsfag" SMUL, som slår fast dette. SMUL er ett av prosjektene under programmet for Evaluering av Kunnskapsløftet, og Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.

Det er lærebøker i de tre fagene norsk, naturfag og samfunnsfag forskerne har studert for å se hvordan disse legger til rette for opplæring i de fem grunnleggende ferdigheter.

Forskerne slår fast at ferdigheten å kunne regne nærmere er fraværene i læreverkene i norsk og samfunnsfag. Videre blir det ikke lagt opp til noen systematisk progresjon av å kunne bruke digitale ferdigheter i noen av fagene eller i noen av lærebøkene som forskerne har studert. Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig derimot, er ferdigheter som det i stor grad tilrettelegges for i alle læreverkene.

– Det vi imidlertid savner, både i læreplan og læreverk, er en nærmere presisering av de ulike ferdighetsnivåene, samt konkret støtte til lærerne i hvordan ferdighetene kan utvikles og læres opp mot et ekspertnivå. Hva er for eksempel forskjellen i kravene til å kunne presentere på 2. og på 10. trinn? heter det i rapporten fra Nordlandsforskning.