Svenske lærere vil bli kvitt uroen i skolen

Lederne i Lärarförbundet og Lärarnas Riksförbund krever i en artikkel i avisa Dagens Nyheter at det må klargjøres hvilke rettigheter loven gir lærerne når de vil irettesette bråkete elever.

En stor undersøkelse utført av de to lærerorganisasjonene viser at seks av ti lærere ikke vet hvordan de skal håndtere bråkete elever. Seks av ti lærere vet heller ikke hvilke rettigheter lovverket gir dem når de skal prøve å løse slikt bråk. I hver tredje svensk skole må lærere minst en gang i uka gå inn og løse akutte, store konflikter i timene eller i friminuttene.

Loven må etter de to ledernes mening gjøres tydelig slik at hver eneste lærer skal føle seg trygg når hun eller han går inn og skiller elever som slåss, slik at vedkommende ikke risikerer politianmeldelse for voldelig oppførsel.

Arbeidsro
I Sverige pågår forhandlinger om ny skolelov, og ett av de spørsmålene som diskuteres ivrig er hvilke lovregler som trengs for å gi arbeidsro i skolen. Det er viktig i denne sammenhengen at politikerne lytter til lærerne, slik at lovgiverne fatter en beslutning som gir de beste forutsetninger for å få gode arbeidsforhold i skolen.

Hver sjuende lærer bruker en betydelig del av hver eneste time til å skape ro. Det dreier seg ikke bare om bråkete gutter i sjuende, åttende og niende klasse. Problemene oppstår allerede på mellomtrinnet, og noen steder helt nede på småskoletrinnet.

De to lederne vil innføre nulltoleranse innenfor skolen, slik at ingen elev skal være redd for å gå på skolen, og ingen lærer skal kjenne seg usikker på arbeidsplassen.

Anmeldelse
Ikke sjelden blir lærere som griper inn mot bråkete elever, politianmeldt. Domstoler har dømt lærere for mishandling etter at de har forsøkt å skille elever som slåss, eller når de har forsøkt å få ut elever som ikke vil rette seg etter lærerens oppfordring om å forlate klasserommet. De to lederne understreker klart at det ved irettesettelser av elever ikke kan aksepteres at det brukes vold fra lærernes side.

Lærerne må aldri vike unna sitt oppdrag som oppdragere, og de bør heller aldri føle noen tvil om at de har samfunnets og foreldrenes støtte når de griper inn. Det er imidlertid skolens oppgave å være til hjelp for foreldrene i oppfostringen av barna, ikke omvendt.

Gymnaslærerne mest usikre
90 prosent av lærerne i grunnskolen sier de er kompetente til å løse konflikter, men bare hver sjette lærer får opplæring i konflikthåndtering i grunnutdanningen. Lærerne i gymnaset føler seg mer usikre enn lærerne i grunnskolen. Årsaken til dette er at de har fått mindre utdanning i konfliktløsning.

Mobiltelefoner oppfattes som et forstyrrende moment i skolen, og ett av temaene som er oppe i diskusjonen om uro i skolen, er hvordan man skal forholde seg til elevenes ureglementerte omgang med mobiltelefon.

De to lederne, Eva-Lis Preisz i Lärarförbundet og Metta Fjelkner i Lärarnas Riksförbund, konkluderer artikkelen med at det som skolen nå trenger minst av alt, er populistiske utspill eller nasjonale ordensregler som skal være like for alle skoler i landet.