Svært få tilsyn

De siste årene er det knapt gjennomført tilsyn som spesifikt tar for seg spesialskoler og spesialavdelinger. Tilsynsmyndighetene er usikre på hvordan regelverket skal praktiseres.

Utdanning har fått svar fra 14 av landets 18 fylkesmenn, og utdanningsdirektørene forteller at det knapt er gjennomført tilsyn som spesifikt tar for seg slike tilbud. Fylkesmannen i Sogn og Fjordane er eneste som svarer at de for to år siden kartla de alternative opplæringsarenaene i alle kommunene i fylket, noe som førte til tilsyn med tre kommuner hvor det ble avdekket flere lovbrudd på området.

Utdanning har spurt om det er gjennomført tilsyn de siste årene som spesifikt tar for seg spesialavdelinger og spesialskoler, og om det er planlagt noen tilsyn på området.

Buskerud
Har ikke prioritert tilsyn på dette feltet de siste årene. 1 tilsyn på alternative opplæringsarenaer i Hurum kommune i 2011. 1 tilsyn i 2009 hvor dette var deler av tilsynet.
Ingen planlagte tilsyn spesifikt på dette. 

Sør-Trøndelag
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det.

Telemark
1 tilsyn med alternative skoler i Skien i 2006.
Ingen planlagte tilsyn spesifikt på dette. 

Rogaland
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det. Har rettledningsmøter med kommuner.

Finnmark
1 tilsyn med Hammerfest kommune i 2011. Hadde temaet oppe i tilsyn med enkelte kommuner i 2008.
Ingen planlagte tilsyn spesifikt på dette. 

Hordaland
1 tilsyn med Fusa kommune med denne problemstillingen i 2012. Ingen planlagte tilsyn spesifikt på dette. Har hatt mye dialog med fylkeskommune og kommuner om bruk av spesialgrupper.

Oslo og Akershus
Prioriterer felles nasjonale tilsyn og andre pålagte tilsyn. Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det.

Nord-Trøndelag
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det.

Østfold
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det.

Hedmark
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det. Hadde tilsyn i 2009 på paragraf 8-2: organisering av elever.

Vest-Agder
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det.

Aust-Agder
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det. 

Vestfold
Ingen tilsyn spesifikt på dette de siste årene, og heller ingen konkrete planer om det.

Sogn og fjordane
Kartla alternative opplæringsarenaer i samtlige kommuner i 2011, og gjennomførte tilsyn med 3 kommuner i etterkant. Fant da flere lovbrudd. Har fulgt opp med rettledning til kommunene.

Møre og Romsdal
Ikke svar. 

Nordland
Ikke svar. 

Troms
Ikke svar. 

Oppland
Ikke svar.

Les hovedsaken om Elevene som forsvant.

– Ønsker oppklaring fra myndighetene

– Ifølge lovverket har alle elever rett til å tilhøre en klasse, og vi skal egentlig ikke ha denne type tilbud i Norge, sier Karen Junker, utdanningsdirektør ved Fylkesmannen i Aust-Agder.

Hun forteller at det har vært mye usikkerhet om praktisering av lovverket rundt slike spesialtiltak.

– Derfor har vi ikke gjennomført planlagte tilsyn på dette området i påvente av nærmere presiseringer av regelverket fra sentrale myndigheter, sier Junker.

Hun sier at de i møter med Utdanningsdirektoratet har tatt opp denne problemstillingen flere ganger, uten å få svar.

– Det har altså vært usikkerhet knyttet til hvordan man skal praktisere tilsyn med slike spesialtiltak?

– Ja, det vil jeg si. Det kan virke som enkelte kommuner mener det er fritt fram for å opprette slike tilbud som de ønsker, så det foregår en debatt om når vi som tilsynsmyndighet skal gripe inn, sier Junker.

– Krevende område

Heller ikke Fylkesmannen i Østfold har de siste årene hatt tilsyn som spesifikt har tatt for seg forsterkede avdelinger og spesialskoler. De har heller ikke planlagt slike tilsyn i 2013.

– Men vi har gjennomført, og planlegger også i 2013, flere tilsyn på kapittel fem som omhandler spesialundervisning, og her vil slike spesialtilbud og alternative opplæringsarenaer kunne komme opp som en del av tilsynet, sier Dag Løken, utdanningsdirektør ved Fylkesmannen i Østfold.

–Østfold er et av fylkene som tar ut størst andel av sine elever i slike tiltak. Har dere god oversikt over disse spesialavdelingene?

– Det er ikke et spørsmål jeg kan svare et klart ja på. Bekymringsmeldinger og klager er en viktig del av vår områdeovervåking i sektoren, og vi har hatt svært få klager på dette området. Vår erfaring så langt tilsier at bruk av slike alternative arenaer er knyttet til enkeltvedtak, slik det skal være. Men det betyr ikke at jeg skal friskmelde alle kommunene eller skolene, sier Løken.

Les Utdanningsdirektoratets svar: - Ser ut til å være underrapportering

Les alle sakene om De nye spesialskolene: www.utdanningsnytt.no/eleveneutenfor