Svært få tilsyn
De siste årene er det knapt gjennomført tilsyn som spesifikt tar for seg spesialskoler og spesialavdelinger. Tilsynsmyndighetene er usikre på hvordan regelverket skal praktiseres.
Utdanning har fått svar fra 14 av landets 18 fylkesmenn, og utdanningsdirektørene forteller at det knapt er gjennomført tilsyn som spesifikt tar for seg slike tilbud. Fylkesmannen i Sogn og Fjordane er eneste som svarer at de for to år siden kartla de alternative opplæringsarenaene i alle kommunene i fylket, noe som førte til tilsyn med tre kommuner hvor det ble avdekket flere lovbrudd på området.
Les hovedsaken om Elevene som forsvant.
– Ønsker oppklaring fra myndighetene
– Ifølge lovverket har alle elever rett til å tilhøre en klasse, og vi skal egentlig ikke ha denne type tilbud i Norge, sier Karen Junker, utdanningsdirektør ved Fylkesmannen i Aust-Agder.
Hun forteller at det har vært mye usikkerhet om praktisering av lovverket rundt slike spesialtiltak.
– Derfor har vi ikke gjennomført planlagte tilsyn på dette området i påvente av nærmere presiseringer av regelverket fra sentrale myndigheter, sier Junker.
Hun sier at de i møter med Utdanningsdirektoratet har tatt opp denne problemstillingen flere ganger, uten å få svar.
– Det har altså vært usikkerhet knyttet til hvordan man skal praktisere tilsyn med slike spesialtiltak?
– Ja, det vil jeg si. Det kan virke som enkelte kommuner mener det er fritt fram for å opprette slike tilbud som de ønsker, så det foregår en debatt om når vi som tilsynsmyndighet skal gripe inn, sier Junker.
– Krevende område
Heller ikke Fylkesmannen i Østfold har de siste årene hatt tilsyn som spesifikt har tatt for seg forsterkede avdelinger og spesialskoler. De har heller ikke planlagt slike tilsyn i 2013.
– Men vi har gjennomført, og planlegger også i 2013, flere tilsyn på kapittel fem som omhandler spesialundervisning, og her vil slike spesialtilbud og alternative opplæringsarenaer kunne komme opp som en del av tilsynet, sier Dag Løken, utdanningsdirektør ved Fylkesmannen i Østfold.
–Østfold er et av fylkene som tar ut størst andel av sine elever i slike tiltak. Har dere god oversikt over disse spesialavdelingene?
– Det er ikke et spørsmål jeg kan svare et klart ja på. Bekymringsmeldinger og klager er en viktig del av vår områdeovervåking i sektoren, og vi har hatt svært få klager på dette området. Vår erfaring så langt tilsier at bruk av slike alternative arenaer er knyttet til enkeltvedtak, slik det skal være. Men det betyr ikke at jeg skal friskmelde alle kommunene eller skolene, sier Løken.
Les Utdanningsdirektoratets svar: - Ser ut til å være underrapportering
Les alle sakene om De nye spesialskolene: www.utdanningsnytt.no/eleveneutenfor