Slik kan skolen hjelpe barn med sosiale medier

Nå har det kommet et undervisningsopplegg som skal få barn til å tenke på hva de gjør i sosiale medier og hvilke bilder og videoer de publiserer.

Det er svært viktig at barn og unge har kunnskap og evne til å reflektere over hvilken informasjon de legger ut på nett om seg selv og andre, hvordan de ytrer seg på nett og hvordan de skal forholde seg til opphavsrettsbeskyttet materiale.

 

– Lærere må engasjere seg

For å hjelpe unge har Senter for IKT i utdanningen, Datatilsynet og Teknologirådet forbedret nettsiden dubestemmer.no med en rekke fagtekster, filmer og oppgaver om temaer som personvern og digital mobbing, samt lærerveiledninger og tips til hvordan ressursen kan tas i bruk.

Nettsiden har et undervisningsopplegg som kan brukes i klasserommet, og målet er å øke barn og unges bevissthet, refleksjon og kunnskap om personvern og digitale medier.

– Lærere må ha viljen og nysgjerrigheten til å engasjere seg i elevenes nettbruk. De må være åpne for diskusjon og spørre hva som foregår på de ulike plattformene, ikke bare se på Internett som en grå masse man ikke har oversikt over, sier Karoline Tømte ved Senter for IKT i utdanningen i en pressemelding.

 

– Skolen har en viktig rolle

– Sosiale medier og nettsamfunn åpner for deling av private bilder og informasjon, noe som fort kan bli en utfordring med tanke på personvern, sier Tømte.

Mange opplever at de i ettertid angrer på innhold de har lagt ut på nett, og noen er ikke bevisste hvilke regler som gjelder.

Andre opplever at deres personlige opplysninger blir lagt ut på nettet av andre, bevisst eller ubevisst. Utviklingen innen sosiale medier tydeliggjør også problemstillinger knyttet til ytringsfrihet, sensur og medieregulering.

– Skolen har en viktig oppgave når det gjelder barn og unges utvikling av digital kompetanse, og barn og unge trenger å lære dette gjennom systematisk opplegg fra skolene, sier Tømte.