- Skolene glemmer elevene

Elevundersøkelsen 2007 viser at det er lite elevmedbestemmelse på norske skoler, til tross for høye politiske målsetninger. Nesten halvparten av elevene får ikke være med og bestemme. Elevorganisasjonen er skuffet over resultatene.

 

Fokuset på elevmedvirkning har forsvunnet på den enkelte skole, mener Elevorganisasjonen. I 2004 opplevde 17 prosent av elevene at de ikke i noe fag fikk opplæring i hvordan de skulle medvirke, mens tallet i 2006 var 42 prosent. I 2007 har andelen steget til å gjelde over halvparten av norske elever.

 

- Det er skummelt at det ser ut til at færre og færre elever får opplæring i hvordan de skal medvirke, sier Vibeke Mohn Herberg, leder i Elevorganisasjonen. Elevmedbestemmelse og involvering i opplæringa er en forutsetning for motiverte elever, ifølge undersøkelsen.

 

Elevene involveres ikke i opplæringen på viktige punkt som kompetansemål, vurdering og arbeidsmetoder. - Når alle politiske mål og styringsdokumenter fastslår viktigheten av elevmedbestemmelse er det skremmende at skolene ikke følger etter, sier Mohn Herberg i en pressemelding.

 

Elevundersøkelsen viser at 15 prosent ikke vet hva et kompetansemål er. I tillegg har tjue prosent av elevene med kjennskap til dem, ikke kunnskap om hva som kreves for å nå disse målene.

 

- Elevmedbestemmelse må få mye større fokus i klasserommet, og elevene må få mer innflytelse over egen skolehverdag,  avslutter Mohn Herberg.