Skolen klarer ikke å holde følge
Ungdomsskolelærer Eystein Ellingsen mener skolen ikke tar inn over seg de raske endringene i ungdomskulturen. Han har nå skrevet boka ”Melding hjem. En lærers bekjennelser”.
Eystein Ellingsen har selv ti års fartstid i ungdomsskolen. Den nye virkeligheten for de unge har ifølge Ellingsen resultert i at de har liten kontakt med sine foreldre.
– Foreldrene er de viktigste voksenpersoner for de unge. Med fordi de er så lite sammen med foreldrene, blir læreren den voksne de har mest kontakt med, sier Ellingsen.
Ifølge Ellingsen går ungdommene på skolen om morgenen, kommer hjem, spiser middag og går inn på rommene sine, der de lever i sin verden gjennom datamaskinen. Hvis de ikke sitter foran datamaskinen, tilbringer de fritiden sammen med venner.
– Tidligere forholdt de unge seg bare til et medium, men nå sitter de timevis foran datamaskinen der de anvender flere medier, sier Ellingsen til Utdanning.
Kunnskapsløftets negative sider
– Det er viktig at skolen formidler kunnskap. Men, jeg frykter at når man har for mye oppmerksomhet mot kunnskap, glemmer man andre viktige oppgaver skolen har, nemlig å skape trygghet og utvikle sosiale ferdigheter. Jeg vet om skoler som har lagt om undervisningen, slik at den skal være mer tilpasset det som kreves i de nasjonale prøvene. Da har man mistet noe på veien. I skolen er det også for lite oppmerksomhet om etikk,
mener Ellingsen.
Forfatteren forteller at han har brukt skjønnlitterære begrep i boka, som kommer ut på forlaget Damm.
– Bokas jeg-person er for en stor del identisk med Eystein Ellingsen, sier han.