– Skolen er viktig for selvmordsforebygging

Samfunnets fellesarenaer som skole og utdanningsinstitusjoner er spesielt viktige i det forebyggende arbeidet av selvmord.

Det uttaler Karen Ringereide ved Team for selvmordsforebygging ved RVTS Sør – Regionsenter om vold traumatisk stress og selvmordsforebygging i Fædrelandsvennen.

 

5–6000 rammes hvert år

Hun minner om at skolen kan bli en arena hvor barn og unge lærer at de er unike og verdifulle akkurat som de er, og at alle andre også er det. Uttalelsen kommer i dag, 10. september, som er verdensdagen for selvmordsforebygging.

Ringereide uttaler videre at selvmord er en av de vanligste dødsårsakene blant unge voksne i Norge. I Norge land dør mer enn dobbelt så mange i selvmord som i trafikken.

– Cirka 550 mennesker tar sitt eget liv hvert år i Norge. Hvis vi tenker at hver av disse har minst 10 nære pårørende, vil det si at 5–6000 mennesker rammes hvert år. I tillegg kommer venner, skoleklasser, fotballag og liknende som har mistet en av sine.

 

samfunnets «fellesarenaer» som skole og utdanningsinstitusjoner spesielt viktige i det forebyggende arbeidet

Hun sier det er viktig å stille følgende spørsmål: "Hva trenger dette barnet, denne ungdommen, som bærer en så stor indre smerte?"

– Barn og unge trenger voksne som kan legge til rette for at de kan snakke om hvordan de har det, hvordan de kan takle utfordringer, bære på vonde ting, be om hjelp og gi andre støtte.

I den forbindelse har RVTS Sør i samarbeid med fagfolk, lærere og elever utviklet det selvmordsforebyggende skoleprogrammet LINK, som flere skoler på Sørlandet nå gjennomfører.

– Opplegget er fritt for fasitsvar og karakter. Temaene som tas opp er allmenne og gyldige for alle aldersgrupper, vennskap, konflikter, selvbilde og lignende. Metodene er deltakende og med fokus på muligheter. En time i måneden kan være med på å sette livsmestring på timeplanen. God forebygging avhenger blant annet av at skolen jobber målrettet, kontinuerlig og ledelsesforankret, men med høy grad av elevdeltakelse, uttaler hun.