– Sandefjord-saken er alvorlig og kritikkverdig

Senterpartiet ber kunnskapsministeren slå ned på det som skjer i Sandefjord kommune, som partiet mener er lovstridig karaktersetting av elever på barnetrinnet i grunnskolen.

– Det som skjer i Sandefjord er alvorlig og kritikkverdig. Vurderingsregimet i Sandefjord er en tidstyv som fører til mer byråkratisering og mindre tid til å følge opp elevene, sier kunnskapspolitisk talsperson i Senterpartiet, Ivar Odnes, i en pressemelding.

I Sandefjord pålegges lærerne å evaluere elevene ved å oppgi om elevenes prestasjoner er under forventet, tilfredsstillende eller over forventet. Senterpartiet mener dette er misforstått målstyring.

– Dette fremmer ikke læring, men er en dårlig form for tilbakemelding som kan frata elever motivasjon, sier Odnes.

Under spørretimen i Stortinget i dag stilte fire Sp-representanter spørsmål til kunnskapsministeren.

– Jeg registrerer at kunnskapsministeren her fraskriver seg ansvaret for å gripe inn ovenfor skoleeiere som styrer på tvers av nasjonalt vedtatt politikk, sier Odnes.

 

Disse spørsmålene er stilt til statsråden:

Fra Ivar Odnes (Sp) til kunnskapsministeren

I Sandefjord kommune pålegges lærerne å evaluere elevene ved å angi om eleven skårer 'under forventet, tilfredsstillende eller over forventet måloppnåelse'. Foreldre og lærere mener dette ikke fremmer læring og i praksis er en form for karaktersetting i strid med lov og forskrift. Enkelte lærere som nekter å benytte systemet, er truet med oppsigelse. Mener statsråden det er akseptabelt at kommunen her omgår forbudet mot karakterer på barnetrinnet ved å benytte slike karakterlignende kriterier?

 

Fra Janne Sjelmo Nordås (Sp) til kunnskapsministeren

Sandefjord kommune har nå innført nye skjemaer hvor de pålegger lærerne å lage egne målstyringsskjema på elevene. Lærerne reagerer og aksepterer ikke dette, nå risikerer de å bli sagt opp. Er det slik at statsråden vil godta at lærere som sier ifra når kommunale pålegg går ut over deres virke som lærer, blir sagt opp?

 

Fra Kjersti Toppe (Sp) til kunnskapsministeren

Sandefjord kommune sin praksis der dei tvingar lærarar å gjennomføre ei omfattande målstyring med pålagte halvårsevalueringar av alle elevar, har vekt reaksjonar. Lærarar rapporterer at dei bruker opp mot 50 timar kvart halvår på denne evalueringa. I regjeringserklæringa står det om å satse på lærarane, og at regjeringa vil 'forenkle og redusere omfanget av unødvendig byråkrati og rapporteringskrav'. Meiner statsråden at målstyringa som skjer i Sandefjord og i andre kommunar er å satse på læraren og redusere byråkrati?

 

Fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til kunnskapsministeren

Sandefjord kommune har innført regler hvor de pålegger lærerne å lage egne målstyringsskjema på elevene. Lærerne har reagert på dette pålegget, og risikerer nå reprimande fra kommunen. Den største utfordringen i offentlig virksomhet er å utvikle en bedre ledelse og ledelseskultur. Mener statsråden at det som skjer i Sandefjord, bidrar til dette?