Rekorddeltakelse på IKT-konferanse for skoleledere

På skolelederkonferansen ”Skolen i digital utvikling”, som fant sted på Lillestrøm, var det 496 deltakere. Det var sjette gang konferansen ble arrangert, og ifølge prosjektleder for konferansen, Bente Sellereite, har antall deltakere økt for hvert år.

– Det er vanligvis skoleledere og IKT-ansvarlige som møter på disse konferansene, og vi har også deltakere fra det skoleadministrative nivået i kommuner og fylkeskommuner. Man trenger innsikt og kompetanse for å ta gode beslutninger, sier Sellereite til Utdanning.

 

Hun er seniorrådgiver ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), og hun har kompetanseutvikling for skoleledere som hovedarbeidsfelt. Utarbeidelsen av konferanseprogrammet har skjedd i samarbeid med personer fra NTNU, Universitetet i Oslo, Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet.

 

Store utfordringer

 

– Hva er de største utfordringene på det området som konferansen sikter inn mot?

– Det har gått mye senere å implementere IKT i skolen enn vi opprinnelig trodde. Det er nå mange ting som må skje samtidig. Hittil har det vært for mye oppmerksomhet mot maskinvaren. Men det hjelper ikke om skolene har datamaskiner hvis de ikke har visjoner, har en plan. Både skoleledere og lærere må ha den nødvendige kompetanse. Ikke minst må skolelederne ha til disposisjon incentiver slik at de får med seg resten av personalet. Folk tenner på ulike ting, og det handler sjelden om penger, men heller om å bli sett, sier Sellereite.

 

På det praktiske plan ser hun at det nå er om å gjøre å få økt bruk av IKT i skolen, få bruken inn i fagene, for dette er en redskap som lett motiverer elevene.

 

– Det fins gode læringsressurser som ligger på nettet. Man kan finne filmsnutter som kan levendegjøre historieundervisningen, og i naturfagene kan en simulere forsøk som en vanligvis ellers ikke kan utføre i praksis. Det er også en viktig oppgave for lærerne å få inn den holdning hos elevene at ikke alt på nettet er til å stole på? sier prosjektlederen.

 

Rektor – en nøkkelperson

 

– Veldig sterkt vil jeg understreke hvor viktig skolelederens ansvar er for utviklingen på egen skole. Rektor er både administrativ og pedagogisk leder, og vedkommende bestemmer over både ressurser og skal drive den pedagogiske utviklingen – også på IKT-området. I norsk skole er det 3.800 rektorer og andre skoleledere, og det er enormt behov for kompetanseheving blant disse gruppene både når det gjelder å gjøre fornuftige innkjøp og å utøve pedagogiske ledelse på det området vi her snakker om, mener Sellereite.

 

Om dannelse

 

– Under konferansen hørte vi bare en av foredragsholderne som tok ordet dannelse i sin munn. Er ikke dannelse en viktig det av skolens oppgave?

– Når det gjelder bruk av IKT, er det jo snakk om det å være dannet på nettet, noe flere foredragsholdere var inne på. Lærerne må få elvene til å skjønne hvilket sterkt medium Internett er. Da må lærerne vite noe om de unges bruk av nettet. Hvis de ikke er kjent med ungdommens nettbruk, kan de jo kanskje spørre egne barn om hva de driver med. En ungdom skjønner ofte ikke i første omgang hvilke konsekvenser det kan ha om det for eksempel legges ut på nettet nakenbilder som er tatt i dusjen på skolen, sier Sellereite.