Positiv vekker med en klem

De ble positivt overrasket av et klemmestunt i går, elevene på Uranienborg skole i Oslo.

Da dukket totalt ukjente medelever fra Nordberg skole i Oslo og Hoeggen skole i Trondheim opp, klemte i vei, overrakte lapper med hyggelige meldinger – og stemningen steg.

Les denne: I Bodø og Kristiansand har de laget en "god nok" nettside

Stuntet var satt i scene av Forandringsfabrikken som har fått elever med seg på å utvikle enkle, konkrete arbeidsmåter til bruk i skolen for at flere skal føle seg gode nok.

Pressede situasjoner

Elevene fra de to overvente ungdomsskolene har deltatt i å utvikle verktøyet GodNok for ungdomstrinnet, og elever fra Fagerholt skole i Kristiansand og Østbyen skole i Bodø har vært med å utvikle tilsvarende for barnetrinnet.

– Håpet er at verktøyet GodNok kan være en vekker og bruksanvisning for lærere for hvordan de kan arbeide for å gjøre klassemiljøet bedre. Læring har med trivsel å gjøre, og klassemiljøet kan alltid forbedres, sier Marit Sanner i Forandringsfabrikken. Hun tilføyer at både bruksanvisning og verktøy er lagt ut på nettstedet jeg.godnok.no (uten www foran). Det er en foreløpig versjon som er lagt ut, en ferdig versjon legges ut 1. august i god tid før skolestart.

Hun forklarer at bakgrunnen for prosjektet er at unge opplever mye press på å være flink nok, pen nok, slank nok, ha merketøy og penger – men at de vil ha kjennskap til måter å komme ut av den pressede situasjonen på. For det er faktisk slik at de som blir populære i skolen i dag, ikke er de som elevene mener skulle vært de mest populære. 

– En fin prosess

– På nettsida fins konkrete tips om hvordan lærere kan jobbe for å øke elevenes selvtillit. Men nettsida er også en side for ungdom der de kan lese om ungdommers syn og oppfatninger om hva det vil si å være god nok.

I skolegården på Uranienborg i går var 10.-klassingene Ingar Jakob Feiring fra Nordberg skole og Henrik Bonde fra Hoeggen blant de mange glade utdelerne av klemmer og lapper med positive meldinger. De har vært med på å utvikle verktøyet GodNok i sine klasser og synes det har vært en fin prosess.

– Det at klassen har diskutert og utviklet aktiviteter for at flere skal føle seg gode nok på skolen, har klart ført til at i alle fall min klasse har fått et bedre klassemiljø, sier Ingar Jakob Feiring.

Forandringsfabrikken ble startet i 1999 består av en knapp håndfull fagfolk som ifølge eget nettsted "jobber med å løfte barn og unges stemmer innenfor psykisk helsevern, barnevern, skole og organisasjoner." Videre heter det: "Vi kan derfor mye om hvorfor mange barn sliter i Norge. Vi samarbeider med departementet, organisasjoner, kommuner, institusjoner og bedrifter."

Samarbeidspartnere i prosjekt GodNok har vært Organisasjonen Voksne for Barn og Sosial- og helsedirektoratet.