Pc-er ut av undervisningen

I USA fjernes bærbare pc-er fra klasserom. Mens politikerne i Norge ivrer for at elever i videregående skole skal få egne bærbare datamaskiner, høstes det andre steder i verden negative erfaringer med en slik ordning. Noen har begynt å låse vekk pc-er.

Debatten er i gang på Utdannings nettsider, og pedagoger i Tromsø diskuterer i lokalavisene om fordeler og ulemper ved at elevene skal ha hver sin egen bærbare datamaskin. Noen lærere mener at elevene blir ukonsentrerte. Det er altfor lett å svitsje over til nettsteder som ligger langt fra temaet som behandles i timen. Og når noen skriver at datamaskiner er utmerket i skriveopplæringen, sier andre at prosessorientert skriveopplæring har en drevet med i mange år i skolen. Datamaskinen kan ikke hjelpe elevene til å få et bedre språk, her må læreren inn.

Erfaringer fra USA
Det tyske tidsskriftet ”Der Spiegel” har besøkt Liverpool Highschool i den amerikanske delstaten New York. Skolen har vært ett av flaggskipene i USA hva angår bruk av bærbare datamaskiner i skolen. Liverpool Highschool har 2000 elever og 250 lærere. Den har fått betegnelsen ”Framtidas skole”. For sju år siden innførte den som den første skolen i USA ordningen med bærbare datamaskiner til alle elevene, en bestemmelse skolens ledelse i dag angrer på.

– Nå har vi begynt å låse datamaskinene inn i skap, og ingen elev får låne nøkkelen. Vi har bestemt at teknikken skal rette seg etter undervisningen – ikke at undervisningen skal rette seg etter teknikken, sier en talsmann for skoleledelsen til tidsskriftet.

Lærerne kan imidlertid når som helst hente ut datamaskinene og bruke dem i sin undervisning. Skolen hadde lenge hadde devisen: ”Teknologien først”. Nå heter de imidlertid ” Det akademiske først”.

Problemer med sikkerhet og utstyr
Ved samme highschool er det en ansatt som har drevet kursing og veiledning av lærere i bruk av nye medier. Hennes erfaring er:
– De bærbare datamaskinene er fine spillemaskiner for de unge, men de avleder undervisningen. Dessuten har maskinene stadig feil som må rettes. Det er også knyttet et sikkerhetsproblem til bruken. De unge knekker skolens interne sikkerhetssystem, noe som gir skoleledelsen mye ekstraarbeid. Til slutt var elevenes datamaskiner så fullastet med sikkerhetssperrer at det tok ti minutter å få dem klar til bruk. Datamaskinene er derfor blitt ubrukelige i undervisningen.

I en egen fløy ved skolen har en lagt til rette for bruk av datamaskiner, og her undervises det i fag som har direkte tilknytning til moderne teknikk, for eksempel arkitektur og ingeniørfag. For slike fag anser en datamaskiner som et vidunderverktøy.

Digitale læreprogrammer er uten nytte
En talsmann for skolemyndighetene i delstaten sier at de digitale læreprogrammene har vist ikke å ha noen nytte. Hva verre er, de kan være skadelige, fordi elevene bruker ikke maskinene til det faglige, til læring. De er heller inne på andre nettsteder. Alle forsøk på å unngå at dette skjer, har vært mislykket. Han har fått melding fra lærerne at elevenes bruk av datamaskiner har gjort det vanskeligere å undervise. Også foreldre støtter nå at skolene tar tak i den mislykkede satsingen på bærbare datamaskiner.
Ifølge tidsskriftet er det nå mange skoler i USA som følger eksemplet fra Liverpool Highschool.

Bruk at datamaskiner gir ikke bedre karakterer
Amerikanske myndigheter har over år investert milliarder dollar til datautstyr i skolene. Industrien terpet flittig på ”Laptop til alle”. Denne satsingen har ikke gitt de ønskede læringsresultater. En ny undersøkelse som det amerikanske utdanningsministeriet har gjort, viser at det ikke påvirker læringsutbytte om en bruker datamaskiner eller ikke.

En pedagogikkprofessor sier at nye medier hjelper ikke elevene til å få bedre karakterer. Hvis det dreier seg om på kort sikt å få større læringsutbytte, er derfor datamaskiner et ubrukbart middel. Men hvis det dreier seg om på lengre sikt å bringe fram personer som Bill Gates, er de uhyre nyttige.

Mistolkede Pisa-resultater
Der Spiegel skriver også at det tidligere er publisert at elever som bruker datamaskiner, har fått bedre score på Pisa-testene. Nyere analyser av resultatene har vist at dette er feil. Det er ingen påviselig sammenheng mellom datamaskinbruk og testresultater.

Etter den store uenighet som nå synes å råde om bruk av bærbare datamaskiner i skolen, ville det kanskje være en idé å hente fram det spørsmålet den danske undervisningsministeren Margrethe Vestager stilte for ei tid siden under en konferanse i Norge: ”Nå er det på tide å spørre oss om hva datamaskiner ikke kan brukes til”.