Ny læreplan for språklige minoriteter

Kunnskapsdepartementet vil fra skolestart i høst innføre en helt ny læreplan i norsk for minoritetsspråklige elever. Dette er en av de sentrale målsettingene i regjeringas nye strategiplan for språklige minoriteter som ble presentert i dag.


Regjeringa vil at minoritetsspråklige barn og elever skal få bedre språkferdigheter og bedre skoleprestasjoner. Strategiplanen ”Likeverdig opplæring i praksis”, har 38 konkrete tiltak for å nå målsettingene.

– Et hovedmål i strategien er å styrke norskopplæringen for minoritetsspråklige barn, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV). Han legger stor vekt på at den nye læreplanen ”Grunnleggende norsk” skal være nivåbasert og tilpasset den enkelte elev.
 
– Vi må komme bort fra dagens situasjon der undervisning i stor grad gis ut fra alder og ikke ut fra elevenes kunnskapsnivå. Derfor er det også et mål at disse elevene skal komme raskt over i ordinær norskundervisning, sier Djupedal.

Han opplyser at Kunnskapsdepartementet vil utvikle en test som skal gjøre det enklere å avgjøre når den enkelte elev er klar for å delta i ordinær norskundervisning. Det vil også bli utarbeidet informasjon i form av veiledningsmateriell som skal være til hjelp for lærere som underviser i grunnleggende norsk. I tillegg kommer det et etterutdanningstilbud for lærerne som underviser på dette området.

Planen understreker at målet om likeverdig opplæring for alle bare kan nås gjennom samordnet innsats fra helsestasjonen, barnehagen, hjemmet, skolen og andre utdanningsinstitusjoner.

Planen omtaler spesielt opplæringstilbudet som ni høgskoler nå tilbyr om treårig bachelorutdanning for morsmålslærere og tospråklige assistenter, slik at disse kan få undervisningskompetanse i flere fag i grunnskolen.

– Vi trenger flere med minoritetsspråklig bakgrunn i alle typer høyere utdanning. Særlig viktig er det å rekruttere flere til lærerutdanningene, slik at vi får nok lærere med spesiell kompetanse for å undervise flerspråklige elever, sier Djupedal i ei pressemelding.