NTNU med fysikktilbud til skolene

I vinter kommer 1300 skoleelever i Nord- og Sør-Trøndelag til å tråle Fysikkløypa i Realfagsbygget og Elektrobygget ved NTNU i Trondheim. Startskuddet går 22. januar.

 I uke 4, 7 og 11 skal 14 studenter prøve å vise skoleelevene at realfag er gøy.

 

– Hensikten er å stimulere til bedre rekruttering til realfag. Vi vet at det skjer noe med interessen omtrent i 13-14-årsalderen, derfor vil vi gi elevene en vitamininnsprøytning før nysgjerrigheten dabber av. Målet er ikke bare å inspirere elevene, men selvsagt også lærerne. Samtidig er dette nyttig formidlingstrening for studenter ved NTNU, sier Nils Kristian Rossing, universitetslektor ved Skolelaboratoriet NTNU til Universitetavisa.

 

Fysikkløypa arrangeres av Institutt for fysikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon og Skolelaboratoriet, samt Vitensenteret. Totalbudsjettet på 240.000 går i hovedsak til lønn av instruktører, det vil si studenter som guider på postene. Vitenskapelig ansatte ved Institutt for fysikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon og Skolelabben ved Program for lærerutdanning har utarbeidet tre typer eksperimenter.

 

Noen er basert på så enkle midler som sugerør, rosiner eller Farris, slik at elevene kan gjøre dem om igjen for søsken og foreldre hjemme, andre er myntet på oppfølging i skolen. Den siste kategorien inkluderer fasiliteter som laserkommunikasjonsutstyr, ekkofritt rom og høyspenningsgenerator.

 

– Dette er utstyr som vi overhodet ikke har noen tilgang på i skolen. At elevene får oppleve noe helt annet enn i en vanlig time er veldig inspirerende. Det faglige påfyllet er også bra for meg som lærer, sier Turid Dragsten, kontaktlærer for 6. klasse fra Sørborgen skole i Klæbu. Klassen fikk være prøvekaniner da NTNU hadde generalprøve på Fysikkløypa.

Dragsten har realfag i sin lærerutdanning, men synes det er vanskelige fag å undervise i. Nå får hun nye ideer.

 

– Nivået blant 6.-klassinger spriker veldig, og jeg er imponert over hvor godt studentene takler alle spørsmålene. De bruker sin faglige styrke, sier Turid Dragsten.

 

Studenter drilles i formidling

Studentene som skal lede elevene har prøvekjørt løypa. De har fått smøretips med i bagasjen:

 

Å lage noe selv, er mest engasjerende.

– Ikke begynn med å forklare hva som skal skje på stasjonene, men la elevene prøve seg litt fram først. Still noen spørsmål uten å kreve svar. Det åpner for refleksjon, og appellerer til nysgjerrighet, sier Snorre Hansen, koordinator og studieveileder ved Institutt for fysikk.

 

Erlend Tveten, 2. års student i fysikk og matematikk, ble inspirert av gode lærere på ungdomsskolen og videregående. De hadde smittende engasjement.

 

– Jeg har også lyst til å overføre litt av min egen entusiasme for faget til barn, sier han.

– Det vanskeligste er ikke å få ungene til å ha det gøy. Utfordringen er å forklare den vanskelige fysikken, sier Eli Tufte Moe, 5. års student i akustikk ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon.

 

Hun vil gjerne vise at fysikk er fantastisk spennende, av og til magisk.

– Hva er lyd? spør hun. – Når dere roper inn i røret får lydbølgene laserlyset til å hoppe på veggen. Lyd påvirker lys, forteller hun.

– Tilbudet er så populært at det fortsatt står klasser på venteliste. Kapasiteten strekker så langt som vi har lønn til studentene som guider elevene gjennom løypa, sier Rossing.

 

Utvider med plante- og dyreriket

Initiativet til Fysikkløypa kom fra Institutt for fysikk for et par år siden. Til høsten planlegges en biologiløype for niendeklassinger. Deretter følger kjemiløype. Rossing inviterer flere miljø til å plukke opp stafettpinnen.

 

– Jeg håper dette kan bli en fast post på NTNU-budsjettet. På denne måten får ungdom både fra byen og distriktet positiv nærkontakt med universitet, sier Nils Kristian Rossing.

 

(kr)