Moden prisbesvarelse i historiekonkurranse
Kristine Gausereide Jacobsen vant i år førsteprisen i Den norske historiske forenings konkurranse. Det var blant deltakerne i videregående skole hun gikk til topps. Jacobsen er elev ved Hartvig Nissens skole i Oslo.
- Jeg lå og sov da historielæreren min ringte meg og sa at jeg hadde vunnet, sa en glad Kristine til Utdanning etter at hun hadde fått overrakt prisen av utdanningsbyråd i Oslo, Torger Ødegaard (H).
Den var på 3000 kroner samt en bokgave fra Aschehoug forlag. Prisvinneren får også delta på et historiekurs enten i St. Petersburg eller i Tromsø. Prisutdelingen skjedde under avslutningstilstelningen for årets avgangselver ved Hartvig Nissens skole.
Årets tema var ”Min familie i historisk lys”. Hun har skrevet om sin bestefars oppvekst og ungdomstid i Telemark på begynnelsen av 1900-tallet. Tittelen på hennes oppgave var ”Syvende sønn i huset”.
– Nesten alle i klassen leverte inn en besvarelse, for oppgaven var et prosjekt som var innlagt som en del av undervisningen i historiefaget. Etter at jeg hadde gjort undersøkelser og intervjuer, brukte jeg bare fire dager til å skrive ut oppgaven, fortalte Kristine.
Hun var ikke sikker på om det blir historie hun vil studere etter at hun nå er ferdig med videregående skole.
– Jeg har ingen planer klare på nåværende tidspunkt, sa hun, før hun hastet av sted til skolekameratene til klassens avslutningsfest.
Sjuende gang
Karsten Korbøl i historieforeningen er koordinator for konkurransen, og den finansieres av Institusjonen Fritt Ord. Korbøl har også vært sekretær for juryen, som har bestått av Magne Angvik (juryleder), Harald Frøhaug og Berit Lundberg.
Han forteller til Utdanning at det i år ble sendt inn 334 bidrag fra 359 deltakere. På få år har antall deltakere blitt fordoblet. I finalerunden var det med 33 bidrag. Fra juryen kan han meddele av nivået på besvarelsene var svært høgt. Alle deltakerne får diplom.
Historieforeningen sender hver høst konkurranseinnbydelse til alle landets ungdomsskoler og videregående skoler, og den annonseres i skolepressen.
– Intensjonen med konkurransen er todelt. Vi er interessert i at vi skal kåre vinnere i de to skoleslagene. Men vel så viktig er at skolene kan bruke konkurransen som en del av undervisningen i historie. Vi tror at den oppgaven som vi nå har brukt i flere år, skal skape nærhet til historien hos elevene. Det å begynne med noe som er nært en selv, gir inspirasjon til å gå videre. Gjennom arbeidet med en slik oppgave vil de oppdage at de har bruk for den ”store” historien. Det som gjelder egen bestefar, kan også gjelde andre bestefedre i den samme tidsepoken. Vi ønsker å inspirere elevene til å gjøre egne refleksjoner, å øke deres historiebevissthet. I siste instans er de jo selv en del av historien, de er også historiske vesener, sa en ivrig Korbøl.
De andre prisvinnerne i Den norske historiske forenings historiekonkurranse:
Videregående skole:
2. pris: Henrik Sønsteby, Gjøvik videregående skole, Gjøvik. Tittel: Hvorfor reiste ”onkel Rikard” og hvorfor i all verden endte han opp i Canadas midtvest?
3. pris: Camilla Berge, Grefsen videregående skole, Oslo. Tittel: Oldemor og hennes motstandskamp.
Nok en 3. pris: Anne Kristine Solhaug, Grefsen videregående skole, Oslo. Tittel: ”Æ e så takknemli”.
Ungdomsskolen:
1. pris: My Julie Ngo, St. Paul skole, Bergen. Tittel: Reise ut i det ukjente.
2. pris: Felix Tvedegaard Heim, St. Paul skole, Bergen. Tittel: Min familie i utlendighet.
3. pris: Anine Drageset, Oslo Montessoriskole, Oslo. Tittel: Ungdomsopprøret i årene omkring 1968.