- Mange skolers hjemmesider har ikke livets rett
Hjemmesider er skolenes ansikt på Internett, men studieleder Kjell Antvort ved Norsk nettskole mener de får leve sitt eget liv. - Mange av dem burde avlives, mener han.
Antvort mener at det er på tide å trekke skolenes hjemmesider fram i lyset og spørre hvordan de skal være og for hvem. Da han i dag holdt foredrag om skolenes hjemmesider på skolelederkonferansen ”Skolen i digital utvikling” i Lillestrøm, påtalte han mange brudd på personvern og åndsverkloven.
Siden skolenes hjemmesider skal avspeile skolens virksomhet og dens digitale kompetanse, anbefaler Antvort at skolene må tenke gjennom hva de vil med hjemmesidene sine. Utgangspunktet er at sidene skal avspeile at elevens læring er viktigst.
- Før vi spør hvem sidene skal være for, kan vi ikke gi dem innhold, sier Antvort. Han mener at foresatte og elever er den viktigste brukergruppa for grunnskolenes sider.
- I videregående skole vil jeg si at elevene er den viktigste brukergruppa.
Videre på Antvorts prioriterte liste er de ansatte ved skolen, skoleeier, media, internasjonale kontakter, datatilsyn og rettighetsorganisasjoner.
Informasjon og deltakelse
Antvort mener at hjemmesidene både skal gi informasjon og legge forholdene til rette for deltakelse. Han trekker fram at tilhørighet er viktig for foreldre. Derfor må sidene speile skolens virksomhet. Da må foresatte kunne finne bilder, tekst og eksempler på elevarbeider på hjemmesidene.
- Her er det mange hensyn å ta. Foreldre er opptatt av å søke praktisk informasjon og få innsyn i skolen. Med gode forklaringer på skolens virksomhet på nettet, kan hjemmesidene være med og gi foreldre reell medbestemmelse, sier Antvort.
Han mener at deltakelse kanskje er viktigere enn informasjon, og han tar til orde for at det i lengden ikke er holdbart å overlate til noen ildsjeler å publisere på sidene. Han tenker da spesielt på at elevene må kunne trekkes med i arbeidet.
- Hvis ikke alle involveres i arbeidet med å oppdatere hjemmesiden, vil ikke siden vise en skoles digitale kompetanse, sier Kjell Antvort. Han mener at en av veiene å gå er å ansvarliggjøre flere grupper i skolen for hjemmesidene.