Liten nytte av nasjonale prøver
Et mindretall av lærerne mener de nasjonale prøvene gir ny informasjon om elevenes kunnskaper og ferdigheter. Nesten halvparten av rektorene mener det samme. Det går fram av en undersøkelse TNS Gallup har gjort for Utdanningsforbundet.
Undersøkelsen, som ble en av hovedsakene i NRK-Dagsnytt i morgentimene i dag, er gjort blant lærere og rektorer på 560 tilfeldig utvalgte skoler over hele landet.
Lærerne synes prøvene i seg selv er gode, men ifølge NRK er det bare 15 prosent som synes prøvene gir ny informasjon om elevenes kunnskaper og ferdigheter. Dette gjelder i alle fag og på alle trinn.
Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, sier at skolene bruker mye tid og krefter på å gjennomføre de nasjonale prøvene - selv om de ikke gir ny informasjon.
- Det kan nok skyldes det presset skolene opplever som følge av offentliggjøring av resultater og rangering av skolene, sier Hjetland.
I vinter var det en storm av reaksjoner i forbindelse med gjennomføringen av de nasjonale prøvene blant både elever, lærere og skoleledere. Elevorganisasjonen oppfordret til boikott av prøvene, mens Utdanningsforbundet blant annet reagerte på hvordan prøvene var lagt opp, på manglende informasjon og forberedelse, på hvor ressurskrevende prøvene er og på offentliggjøringen av resultatene.
Undersøkelsen som TNS Gallup nå har gjort bekrefter inntrykket fra sist vinter og vår, ikke minst når det gjelder offentliggjøring av resultatene. Bare snaut 4 prosent av lærerne støtter offentliggjøring, mens prosentandelen blant rektorene er 7,7.
Negative følger
Undersøkelsen viser også at skolene brukte mer ressurser på å forberede elevene på prøvene i 2005 enn i 2004. Drøyt 84 prosent av lærerne som har opplevd endringer i arbeidsplanene på grunn av de nasjonale prøvene, sier dette stort sett har hatt negative konsekvenser for de andre arbeidsoppgavene de har.
- Dersom prøvene skal få legitimitet og bli redskap for bedre undervisning, må omfanget reduseres, prøvene må bli bedre og det må legges betydelig større vekt på hvordan resultatene kan brukes i læringsarbeidet, sier Hjetland i en kommentar på Utdanningsforbundets hjemmeside.
Utdanningsminister Kristin Clemet (H) innrømmet overfor NRK i dag at prøvene kan bli bedre, men hun pekte samtidig på at lærernes utbytte av prøvene har sammenheng med lærernes holdning til dem.
- Skepsisen var utbredt før prøvene ble innført, sa Clemet.