Lærernes papirmølle skal under lupen

Lærernes samlede rapporterings- og dokumentasjonsomfang skal kartlegges for å finne ut hva i dagens system som fungerer og hva som fungerer dårlig.

Det er KS og Kunnskapsdepartementet som står bak utredningsprosjektet som skal kartlegge det samlede dokumentasjons- og rapporteringskravet i skolen.

Kartleggingen skal skje både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.

 

Ferdig i 2014

Prosjektet skal være gjennomført i løpet av det neste halvåret og resultatene skal etter planen presenteres i oktober 2014.

– Utvelgelse av kommuner og fylkeskommuner samt representanter fra Utdanningsdirektoratet og Fylkesmannen vil straks være klart. Arbeidet med utvelgelsen har vært gjennomført i oktober/november 2013, får Utdanning opplyst i Kunnskapsdepartementet.

Et viktig mål med utredningsprosjektet er å identifisere styrker, svakheter, utfordringer og muligheter med dagens system.

(Artikkelen fortsetter under Facebook-boksen).



[javascript]



 

Tidsbrukutvalget

Det har ikke vært gjennomført noen slik omfattende kartlegging siden Tidsbrukutvalget gjennomførte sine undersøkelser i perioden 2008 til 2010.

«Prosjektet skal bidra til at skoleledere og lærere opplever en god balanse mellom krav til dokumentasjon/rapportering og mulighetene til å utnytte informasjonen til å forbedre egen ledelse, undervisning og skolen som organisasjon,» heter det i prosjektbeskrivelsen.

 

Gode og legitime rapporteringsgrunner?

I prosjektbeskrivelsen heter det også:

«Hovedutfordringen er hvordan den samlede rapporteringen oppleves fra skoleledernes og lærernes side.» Oppdragsgiver vil også vite; «hva rapporteringen faktisk har å si for kvalitet og styring. Er begrunnelsene utdanningsmyndighetene, skoleeierne og andre har for rapporteringsmangfoldet og rapporteringsomfanget gode og legitime?»