– Læreren skal ikke være terapeut
– Læreren skal ikke være terapeut, mener daglig leder Per A. Thorbjørnsen i Stiftelsen psykiatrisk opplysning. Han mener noe av det viktigste er å fjerne stigmatiseringen av psykiske lidelser.
– Det er mange fordommer og tabuer om psykiske lidelser. Bare en ting kan knuse mytene, og det er åpenhet, slår Thorbjørnsen fast. Han mener at skolen er en viktig arena når det gjelder å spre informasjon som kan bidra til at fordommer minsker.
Samtidig påpeker han at lærerne ikke skal bli terapeuter.
– Det handler ikke om å få inn behandlingskompetanse i skolen, men generell allmenn kunnskap slik at de kan vite hva de skal se etter.
Thorbjørnsen er glad for at opplæringen i psykisk helse i skolen nå skal formaliseres som et universitetsfag. Han forteller at over 90 prosent av deltakerne på lærerkurset ”Hva er det med Monica?” svarer at de har behov for mer kunnskap.
Kurset ”Hva er det med Monica?”, som siden 2001 er gjennomført av nesten 2500 lærere, er utviklet av Stiftelsen psykiatrisk opplysning, og er ett av kursene som tilbys av Psykisk helse i skolen. Kurset består blant annet av en film som handler om Monica, en elev i videregående skole, som utvikler en psykose.
En evaluering Rogalandsforskning har foretatt av spørreskjemaer deltakerne på ”Hva er det med Monica?” har svart på, viser at over 80 prosent av deltakerne mener de har bedret sin kunnskap og oppmerksomhet om elever med psykiske vansker som følge av kurset.