Klager til Fylkesmannen over aldersblanding

Foreldrene ved Bogstad skole klager skolen inn til Fylkesmannen fordi de er misfornøyd med aldersblanding og lite fast voksenkontakt.

Foreldrene mener at utpreget aldersblanding skader læringsmiljøet og gjør barna utrygge, skriver Aftenposten. Derfor har en gruppe på 13 foreldre gått til det skritt å klage skolen til Fylkesmannen. De mener opplæringsloven er brutt.

To timer kontakt per uke

Ingen av foreldrene vil uttale seg ut over det som står i klagen. Prosessen startet i fjor høst da noen foreldre forsøkte å ta opp spørsmålet med Foreldreutvalget, noe som ikke førte fram. I stedet endte det opp med at 8 av 10 FAU-representanter gikk av i protest mot det de oppfattet som mistillit mot FAU.

I ettertid er nærmiljøet rundt skolen preget av krangelen, og nå ber foreldrene i klagen Fylkesmannen om å pålegge skolen å endre sin organisering.

Foreldrene klager på at elevene fra to ulike trinn er organisert i kontaktgrupper, hvor undervisningen skjer i disse gruppene men også i såkalte nivå- og mestringsgrupper. Foreldrene mener at det bryter med loven at elevene ikke har tilknytning til en bestemt lærer eller en bestemt gruppe. I klagen kommer det fram eksempler på at kontaktlæreren kun har sine elever to timer per uke.

– Vi innfrir kravene

Klagerne ønsker følgende:

  • Aldershomogene kontaktgrupper, der mesteparten av undervisningen foregår.
  • At skolens praksis med å dele inn elever i mestringsgrupper over tid opphører.

Rektor ved Bogstad skole, Ellen Larsen kjenenr til klagen, men føler seg ikke truffet av kritikken.

– Jeg forholder meg rolig til dette. Bogstad skole innfrir kravene i Opplæringsloven og forventningene i Kunnskapsløftet. Det fremgår blant annet ved at elevene våre har gode resultater, vi får gode tilbakemeldinger i kommunens brukerundersøkelse og i elevundersøkelsen, sier Larsen.

Hun har imidlertid forståelse for at foreldrene kan ha vanskeligheter med å forstå modellen.

– Vi har et såkalt fleksibelt skolebygg som gir en skolemodell som er annerledes enn den foreldrene kjenner fra før, og det tar vi på alvor. Vi jobber derfor nå, i samarbeid med FAU, mye med informasjon og kommunikasjon med foreldrene, sier Larsen.