Jakter på norsk wow-faktor

Nå skal kunst- og kulturfagene i Norge granskes. I november begynte professor Anne Bamford, kjent for UNESCO-rapporten "Wow-faktoren", sin kartleggingsreise landet rundt.

Sist uke var Anne Bamford, professor ved University of Arts i London, på Schous kulturverksted i Oslo for å fortelle om sitt forestående arbeid med å kartlegge kunst- og kulturfagene i Norge. Hvordan barnehager og skoler jobber med fagene musikk, dans, drama og design blir et hovedfokus.

Anne Bamford er kjent for det internasjonale forskningsprosjektet "Wow-faktoren" som hun utførte på oppdrag for UNESCO i 2006. I wow-faktoren belyser hun hvordan kunst- og kulturfag bidrar til motivasjon og trivsel. Er undervisningen av god kvalitet, kan resultatene i teoretiske fag også bedres.

- Land som tar kunst og kultur i skolen alvorlig skårer høyt på PISA-undersøkelsene, sier Bamford.

Lignende kartlegginger som den som Bamford nå skal i gang med i Norge, har hun gjennomført i Danmark, Nederland, Belgia, Australia og på Island.

- I alle landene har rapportene fått utdanningspolitiske konsekvenser, understreker Bamford.

Begynte i Finnmark

- Jeg begynte min Norges-reise i Finnmark sist uke. Nå gleder jeg meg til å besøke flere barnehager, skoler og kulturinstitusjoner på kryss og tvers i Norge, sier Bamford som opplevde at Nord-Norge kunne by på 26 minusgrader, vakker natur, reinsdyr og undervisning i nordnorske kraftuttrykk.

Nina Vestby, som til daglig er leder for "Fellesrådet for kunstfagene i skolen", deltar på Anne Bamfords reise i Norge og bistår henne i kartleggingsarbeidet. Bamford og Vestby arbeider på oppdrag for "Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen". Senteret ligger i Bodø.

- Kartleggingen vil pågå fra nå og fram til mars 2011. I denne perioden vil jeg stort sett være en uke i Norge og en uke i London. Tiden mellom Norgesbesøkene vil jeg blant annet bruke til å bearbeide det materialet vi samler inn. Vi skal ogå ha samtaler med ulike fokusgrupper innenfor kunst- og kulturfeltet i Norge, forteller Bamford til Utdanning.

Både barnehager, grunnskoler og videregående skoler skal kartlegges. Bamford og Vestby skal se på kreativitet i forhold til innovasjon, innflytelse på samfunnet, mangfold og likeverd. I tillegg til å møte barn, ungdom og voksne i skoler og barnehager, skal de to også treffe representanter for kommunal- og fylkeskommunal forvaltning, representanter for næringsliv og kulturinstitusjoner, samt kunstnere.

Ønsker svar på spørreundersøkelse

- Vi ønsker å nå bredt ut. Derfor sender vi i tillegg ut en spørreundersøkelse til alle barnehager og skoler i Norge. Det tar under en time å svare på spørsmålene, så jeg håper mange tar seg tid til å svare. Jo flere som deltar, jo bedre kvalitet blir det på rapporten, sier Bamford og legger til:

- Det hadde vært fint om vi i Norge kunne oppnå like god svarprosent som på Island. Der svarte nesten 100 prosent, sier Bamford, men forter seg å legge til: - Island er jo et lite land, så det er selvsagt enklere å nå alle der.

I England har det de siste årene blitt satset på prosjektene "Kreative partnerskap" og "Finn ditt talent". Arbeidet har på mange skoler ført til mindre frafall og bedre resultater i teoretiske fag.

En fersk forskningsrapport gjengitt i den engelske avisen "The Guardian" nylig, viser at prosjektene også har gitt en betydelig økonomisk gevinst for samfunnet. Men på grunn av finanskrisen, varslet myndighetene i sommer at finansieringen stopper i 2010.

- Mange følte de ble rammet av en slags tsunami. En lærer som lenge har arbeidet med kreative fag sammenlignet det regjeringen nå gjør med treplanting. Han sa: "Tenk deg at du for ti år siden plantet trær i et stort område, vannet og stelte dem. Når trærne endelig har begynt å blomstre og bære frukter, kommer det noen og hogger ned alle sammen. Kunne de ikke heller valgt å beskjære dem?" forteller Bamford, som mener dette er en god illustrasjon på frustrasjonen som nå råder.

Spent på resultatene

På spørsmål om hva hun tror hun kommer til å finne ut om kunst- og kulturfagene i Norge, er Bamford klar på at hun vil reise rundt med en åpen holdning:

- Jeg har ikke gjort meg opp noen mening på forhånd. Mange vil kanskje spørre hvorfor en australsk professor, bosatt i London, skal kartlegge kunst- og kultrufagene i norske barnehager og skoler. Til det vil jeg si jeg svare at jeg ser det som en fordel å komme utenfra. Det betyr at jeg har et litt annet blikk på det som foregår, og dessuten har jeg ikke noe å forsvare, sier Bamford.

Mange førskolelærere og lærere i Norge kjenner til Bamfords arbeid og flere har hørt henne holde foredrag i Norge. Det fører til at hun av og til blir gjenkjent når hun kommer på besøk.

- Er det virkelig du som kommer selv? spurte de meg i Finnmark.

- Selvsagt, svarte jeg. - Skal jeg stå inne for resultatene, må jeg foreta observasjonene selv. Og jeg kommer til å kjøre bil, ikke bare fly inn og fly ut. Det gir meg større frihet, sier hun.

- Hvilke barnehager og skoler skal dere besøke?

- Vi plukker ikke ut barnehagene og skolene selv. Og vi er ikke ute etter de beste. Vi vil enkelt og greit se hva som rører seg innen kunst- og kulturfagene på alle nivåer i Norge, sier hun og legger til:

- Vi kommer ikke til å varsle de vi skal besøke lang tid i forveien. Bakgrunnen er at vi ikke ønsker at skoler og barnehager skal forberede seg på besøket og kanskje endre arbeidsmåter, sier Bamford.

- Vi skal besøke barnehager og skoler i små og store byer og i landlige omgivelser. Vi skal møte barn, unge og voksne med ulik etnisk og sosial bakgrunn, i grunnskole, på studieforberedende og yrkesfag. Vi skal se på offentlige og private skoler, på spesialundervisning, skolefritidsordningen, kulturskoler. På blokka har Bamford også representanter for kommuner, organisasjoner og kunst- og kulturlivet.