Elever fikk økt motivasjon ved å ta vgs-fag
Elever i 10. klasse som tok fag fra videregående opplæring fikk økt motivasjon, viser forseringsprosjekt i Buskerud. Nå vil flere elever delta på opplegget.
Leder av hovedutvalget for utdanningssektoren i fylkeskommunen, Elizabeth Skogrand, er godt fornøyd med tilbakemeldingene fra elevene, ifølge Buskerud fylkeskommunes nettside.
– Evalueringen viser at elevene blir mer motiverte. Forsering er et eksempel på det vi ønsker med Kunnskapsskolen i Buskerud, nemlig å tilby undervisning tilpasset hver enkelt elev -uansett nivå, sier Skogrand.
I skoleåret 2012/2013 var det tre videregående skoler i fylket som hadde forseringsfag:
- Drammen videregående skole (matematikk og engelsk)
- Eiker videregående skole (matematikk og engelsk)
- Ringerike videregående skole (matematikk)
Totalt gjennomførte 57 elever et av forseringsfagene våren 2013. Flertallet av elevene har i en spørreundersøkelse svart at de har økt sin motivasjon ved å arbeide på et høyere nivå i faget.
Det er lagt til rette for at elever som forserer et fag fra videregående på ungdomsskolen vil kunne fortsette på Vg2-nivå i dette faget om de begynner på våre videregående skoler.
Prosjektene har i tillegg ført til større faglig kompetanseutveksling og samarbeid mellom skoleslagene på både faglærer- og ledelsesnivå.
Flere vil forsere
I skoleåret 2013 -14 har antall ungdommer økt, og det er nå 124 ungdomsskoleelever som har startet med forsering i engelsk eller matematikk.
Fra skoleåret 2013-14 har ungdomsskoleelevene i Hallingdal også fått tilbud om å forsere i engelsk eller matematikk.
Prosjektet er lagt opp i samarbeid med Nettskole prosjektet, slik at det meste av undervisningen foregår via nettet. Nettverksrådgiveren i Hallingdal leder prosjektet og samhandler med Gol videregående skole.