Elever fikk økt motivasjon ved å ta vgs-fag

Elever i 10. klasse som tok fag fra videregående opplæring fikk økt motivasjon, viser forseringsprosjekt i Buskerud. Nå vil flere elever delta på opplegget.

Leder av hovedutvalget for utdanningssektoren i fylkeskommunen, Elizabeth Skogrand, er godt fornøyd med tilbakemeldingene fra elevene, ifølge Buskerud fylkeskommunes nettside.

Fylkesutdanningssjefen i Buskerud opprettet våren 2012 et 2-årig forseringsprosjekt som oppfølging av vedtak fra utdanningspolitikerne i fylkeskommunen.

Prosjektet bygger på forskriftene til Opplæringsloven § 1-14: Tilbud om fag fra videregående opplæring gis til elever på ungdomstrinnet.

Dette er et tilbud til de sterkeste elevene på 10. trinn, og det stilles krav til faglige prestasjoner, modenhet og evne til å arbeide selvstendig.  

– Evalueringen viser at elevene blir mer motiverte. Forsering er et eksempel på det vi ønsker med Kunnskapsskolen i Buskerud, nemlig å tilby undervisning tilpasset hver enkelt elev -uansett nivå, sier Skogrand.

I skoleåret 2012/2013 var det tre videregående skoler i fylket som hadde forseringsfag:

  • Drammen videregående skole (matematikk og engelsk)
  • Eiker videregående skole (matematikk og engelsk)
  • Ringerike videregående skole (matematikk)

Totalt gjennomførte 57 elever et av forseringsfagene våren 2013. Flertallet av elevene har i en spørreundersøkelse svart at de har økt sin motivasjon ved å arbeide på et høyere nivå i faget.

Det er lagt til rette for at elever som forserer et fag fra videregående på ungdomsskolen vil kunne fortsette på Vg2-nivå i dette faget om de begynner på våre videregående skoler.

Prosjektene har i tillegg ført til større faglig kompetanseutveksling og samarbeid mellom skoleslagene på både faglærer- og ledelsesnivå.

 

Flere vil forsere

I skoleåret 2013 -14 har antall ungdommer økt, og det er nå 124 ungdomsskoleelever som har startet med forsering i engelsk eller matematikk.

Fra skoleåret 2013-14 har ungdomsskoleelevene i Hallingdal også fått tilbud om å forsere i engelsk eller matematikk.

Prosjektet er lagt opp i samarbeid med Nettskole prosjektet, slik at det meste av undervisningen foregår via nettet. Nettverksrådgiveren i Hallingdal leder prosjektet og samhandler med Gol videregående skole.