Dyskalkuli-elever kan nektes kalkulator på eksamen
Det er ikke diskriminerende å nekte en elev med dyskalkuli å bruke kalkulator på eksamen i matematikk, slår Likestillings- og diskrimineringsombudet fast.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven har som formål å stille personer med nedsatt funksjonsevne i samme stilling som andre.
Det betyr at dersom en person med dyskalkuli fikk bruke kalkulator der de andre elevene ikke fikk bruke det, ville eleven ikke bli reelt prøvd i en viktig del av faget matematikk. Karakteren på denne delen av matematikkeksamen ville dermed ikke gjenspeile de faktiske kvalifikasjoner i denne delen av faget.
– Eleven ville derfor etter vår mening i et slikt tilfelle stilles bedre enn andre elever, uttaler ombudet i et brev til Utdanningsdirektoratet.
I et konkret tilfellet hvor et foreldrepar har klaget etter at datteren deres, som har dyskalkuli, ikke fikk bruke kalkulator, slår ombudet fast at dette heller ikke var i strid med skole – og utdanningsinstitusjoners plikt til individuell tilrettelegging etter diskriminerings- og tilgjengelighetslovens § 12 annet ledd.