Dyskalkuli-elever kan nektes kalkulator på eksamen

Det er ikke diskriminerende å nekte en elev med dyskalkuli å bruke kalkulator på eksamen i matematikk, slår Likestillings- og diskrimineringsombudet fast.

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven har som formål å stille personer med nedsatt funksjonsevne i samme stilling som andre.

Et foreldrepar klagde på matematikkeksamen i grunnskolen

De påberopte seg at denne var diskriminerende for deres datter, som har dyskalkuli, og som var nektet bruk av kalkulator.

Matematikkeksamen er lagt opp slik at det er en del der ingen hjelpemidler er tillatt (”hoderegningsdel”), og en del der alle hjelpemidler er tillatt.

Foreldreparet ønsket at deres datter skulle få lov å bruke kalkulator på del 1.

Det betyr at dersom en person med dyskalkuli fikk bruke kalkulator der de andre elevene ikke fikk bruke det, ville eleven ikke bli reelt prøvd i en viktig del av faget matematikk. Karakteren på denne delen av matematikkeksamen ville dermed ikke gjenspeile de faktiske kvalifikasjoner i denne delen av faget.

– Eleven ville derfor etter vår mening i et slikt tilfelle stilles bedre enn andre elever, uttaler ombudet i et brev til Utdanningsdirektoratet.

I et konkret tilfellet hvor et foreldrepar har klaget etter at datteren deres, som har dyskalkuli, ikke fikk bruke kalkulator, slår ombudet fast at dette heller ikke var i strid med skole – og utdanningsinstitusjoners plikt til individuell tilrettelegging etter diskriminerings- og tilgjengelighetslovens § 12 annet ledd.