- Dropp kalkulatoren
Kalkulatoren hindrer framgang i matematikk og er en krykke for norske elever i matte, mener prosjektleder for den norske TIMSS-undersøkelsen, Liv Sissel Grønmo og kompetansedirektør Are Turmo i NHO.
- Elevene lærer seg ikke enkel tallregning og algebra. De lærer seg ikke basiskunnskapene i matematikk. I stedet blir kalkulatoren en krykke. En bevisstløs bruk av kalkulator uten basiskunnskaper i matematikk er svært uheldig, sier Grønmo til VG.
Hun har kartlagt bruken av kalkulator i den videregående skolen og funnet at 92 prosent bruker den nærmest kontinuerlig i mattetimene, noe som skremte henne. Turmo er enig med Grønmo når hun kobler kalkulatoren direkte til norske elevers svake prestasjoner i både PISA og TIMSS.
- Sammenligner vi norske elever i videregående skole med italienske og slovenske elever, ser vi at elevene i disse landene presterer langt bedre enn de norske. De bruker kalkulator i liten grad, de trener inn mye av det grunnleggende uten kalkulator, sier Grønmo. Hun er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo.
Turmo mener betydningen av grunnleggende matematikkunnskaper i arbeidslivet er undervurdert av mange.
- Veldig mange elever i yrkesfagene stryker i matematikk i VG1. Det er en medvirkende årsak til at de faller ut av videregående. Samtidig sliter våre medlemsbedrifter med å rekruttere folk med denne yrkesfagkompetanse, advarer Turmo.