Debatt om pc-er i skolen
Nettstedet catch-gamer.no har merket seg debatten om ikt i opplæringa som Inge Eidsvåg har dratt i gang på utdanning.ws. Catch-gamer.no oppsummerer debatten og oppfordrer leserne til å si sin mening. Ytringene gir oss innblikk hva elever mener om saka.
Her har vi sakset hele artikkelen på catch-gamer.no. Catch Gamer er Norges største gamingportal med nyheter om spill, hardware, software
og elektronisk sport.
”Bruk av digitale verktøy skal være like grunnleggende som lesing, skriving, regning og muntlig uttrykksevne i Kunnskapsløftet. I 2008 skal Norge ifølge Utdanningsforbundet "være blant de beste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring." Det er store diskusjoner om hva som er viktig for skolen i dag.
Bør egentlig datamaskinen være viktig i skolen? Ødelegger det for finansiering av musikkinstrumenter og andre investeringer?
I kronikken [LENKE] av Inge Eidsvåg påpeker han at IKT fort kan ødelegge skolen som vi kjenner den. Eidsvåg mener at innkjøp av datamaskiner ikke må gå på bekostning av andre investeringer, som musikkinstrumenter og lignende. "Datamaskiner blir fort foreldet, musikkinstrumenter varer i mange år,” skriver han.
I grunnen er det ikke snakk om å velge mellom musikkinstrument eller datamaskiner. Heidi Arnesen Austlid, som er prosjektleder i IKT-Norge, mener at det blir som å velge mellom pulter eller bøker.
David Buckingham, professor ved London University og leder av Centre for the Study of Children, Youth and Media, hevder at mesteparten av teknologien som har blitt innført i skolen har vært mislykket. Dette kan ofte ha mye med at mesteparten av teknologien som har blitt forsøkt å bli innført i skolen har vært smal. Man bør satse litt bedre og hardere om man skal få det til.
Ole-Einar Bakøy, lærer ved Bodø Videregående Skole kunne fortelle Catch-Gamer at pc i skolen var en fiasko i den betydning at det ikke bidro til bedre undervisning, nettopp fordi det ikke ble planlagt godt nok. Bakøy kunne også fortelle at han hadde fått bestemt, ville han ha sendt lærerne på kurs, samt gitt elevene gode datakurs ved tanke på diverse læringsprogram i datamaskinen, og "kanskje kjøpe inn software som var interessant for elevene å benytte i f.eks. matematikk. Det eneste de har fått i dag er en elendig kalkulator-emulator."
Tror spill kan være løsningen
"Jeg tror spilling kommer til å bli en del av de digitale læreverkene. Spesielt dette med visuelle verktøy og 3D-"verdener" som kan lages der en kan utforske molekyler og økonomi (à la Simpsons-spill (journaliaten tror han mener "The Sims" her)) krigføring og strategi, romerske rike og ledelse, sykdom og smitte.
Det er så mange tema det går an å lage flotte interaktive rollespill på, og jeg tror elevene vil kaste seg inn in virtuell verden og leve seg inn i middelalderen med svartedauden og kriger (à la Wow) og forstå mye mer av kunnskapen uten å lese seg ihjel på kjedelige bøker."
Heidi Arnesen Austlid, prosjektleder IKT-Norge, mener at bøkene også kommer til å forbli, men at det stadig legges mer til rette for en mer digitalisert hverdag.
"NRK digitaliserer og tilrettelegger nå sitt arkivinnhold for skolen. Det gir nye muligheter for å grave i historisk materiale og benytte dette i læringssammenheng. Wikipedia er også blitt verdens største leksikon der samproduksjon av kunnskap er malen,” skriver Austlid i kronikken [LENKE].
Gjennom onlinespill blir språkkunnskapene utviklet, og samarbeidsevner og deling av erfaringer blir utvekslet. Dette har man sett mange eksempler på.
Eidsvåg stiller også spørsmålet om timen skal "brukes foran skjermen eller i skogen?", der man innerst inne vet at det er lite turer arrangert av skolen. Samtidig kan Austlid svare at en svensk rapport viser at barn som spiller mye onlinespill ikke er mindre aktive enn andre "De klatrer like mye i trær."
"Å si nei til et stadig mer digitalisert og høyteknologisk klasserom er å si ja til en skapende, livsnær og menneskelig skole. Jeg stemmer for det siste," avslutter Eidsvåg.”” (Vi har strammet opp noe av språket og kjørt Utdannings retteprogram på artikkelen).
Nettstedet oppfordrer leserne til å si hva de synes saka. Er datamaskinen viktig i undervisninga? Er du med i Kunnskapsløftet – fortell! Er pc-en kommet for å bli i skolen?
Per 17.07.07 var det kommet inn 52 kommentarer.