Dårlig oppfølging av ungdomsskolelærere
Norske lærere på ungdomstrinnet synes i liten grad at de får relevante og konkrete tilbakemeldinger på arbeidet sitt fra skoleledelsen og lærerkollegaer.
Den internasjonale undersøkelsen TALIS viser en svak oppfølgingskultur i norske ungdomsskoler, heter det i en pressemelding fra Utdanningsdirektoratet.
- Undersøkelsen bekrefter at norske lærere for lenge har blitt overlatt til seg selv. Skolemyndighetene har kommet for sent i gang med å tilby lærerne et system som gir støtte i klasserommene. Nå får vi nasjonal rektorskole, mentorordning for nyutdannede lærere og et varig system for videreutdanning. Dette viser at vi er på riktig vei, sier divisjonsdirektør Hege Nilssen i direktoratet.
TALIS-undersøkelsen viser at Norge har erfarne lærere som er svært tilfreds med jobben og som har stor tiltro til egen undervisning. Norske ungdomskoler er preget av svært gode relasjoner mellom lærere og elever, men bråk og uro i klasserommet hemmer undervisningen.
Lærerne ønsker mer faglig utvikling og deltar sjeldnere i kompetanseutvikling enn TALIS-gjennomsnittet. Ferske lærere får relativt lite veiledning når de starter yrkeskarrieren i forhold til lærere i andre land i studien.
I undersøkelsen oppgir 23 prosent av lærerne at de jobber mindre enn 31 timer per uke, mens 22 prosent sier de jobber mer enn 43 timer per uke. Lærere med mastergrad bruker mer tid til planlegging og etterarbeid enn lærere uten mastergrad. Lærerne i Norge bruker mer tid på forberedelse, etterarbeid og administrasjon og mindre tid på undervisning, enn gjennomsnittet for de andre landene i undersøkelsen.
- TALIS gir verdifull informasjon til den nasjonale satsingen på læreren gjennom GNIST-samarbeidet. Det er nå viktig å fortsette arbeidet med å gi lærere på alle nivåer i skolen den støtten og status de fortjener, sier Nilssen.
Den internasjonale OECD studien Teaching And Learning International Survey (TALIS) ble for første gang gjennomført i 23 land våren 2008. NIFU STEP har gjennomført den norske undersøkelsen blant lærere og rektorer på ungdomstrinnet. I den norske undersøkelsen deltok 156 skoler og nesten 2 500 lærere. Undersøkelsen gir svar på en rekke spørsmål om holdninger, praksis og erfaringer knyttet til undervisning og læring.
Les hele undersøkelsen her: http://www.udir.no/Rapporter/TALIS-2008--norske-resultater-2009/.