Bredere læringssyn i skolen

Kvalitetsutvalget ble i sin tid kritisert for å legge for liten vekt på å utvikle elevenes kulturelle kompetanse. Kritikken blir tatt til følge i forslag til ny læreplan.

Den såkalte "brua" som i dagens læreplan for grunnskolen binder sammen den generelle læreplanen med fagplanene, har utdanningsminister Kristin Clemet (H) fått gjennomslag for å erstatte med en såkalt "skoleplakat" eller "læringsplakat".
 
Under arbeidet med de første fagplanene for grunnopplæringa er plakaten blitt endret i tråd med de endringer Stortinget gjorde under behandlinga av stortingsmeldinga "Kultur for læring".
Plakaten er blitt utvidet med ett punkt og vekten på samarbeid og verdiperspektivet er styrket i plakaten som viser hva skolens oppgave er.
 
Forslagene til nye læreplaner ble fredag lagt ut på Utdanningsdirektoratets nettsted. Her blir det opplyst at direktoratet i samarbeid med representanter fra læreplangruppene og andre ressurspersoner løpet av januar skal gjennomgå læreplanene før de sendes på tre måneders høring.
 
Forslagene til nye læreplaner omfatter heimkunnskap, kunst og håndverk, musikk, 2. fremmedspråk, engelsk, kroppsøving, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag.
 
Forslag til ny plan for faget kristendom-, religion- og livssynorientering (krl) blir holdt tilbake. Ifølge direktoratet har arbeidsgruppa fått forlenget tidsfrist, blant annet på grunn av departementets arbeide med å svare på kritikken av fritaksretten i faget som FNs menneskerettskomité er kommet med.
 
Læringsplakaten
Her er forslaget til læringsplakat som viser hva skolen og lærebedriften skal gjøre:
 
gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre
 
stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet
 
stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning
 
stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse
 
legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene og lærlingene/lærekandidatene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid
 
fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter
 
stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse
 
bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge
 
sikre at det fysiske og psykososiale arbeids- og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring
 
legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen
 
legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte