Bredere læringssyn i skolen
Kvalitetsutvalget ble i sin tid kritisert for å legge for liten vekt på å utvikle elevenes kulturelle kompetanse. Kritikken blir tatt til følge i forslag til ny læreplan.
Under arbeidet med de første fagplanene
for grunnopplæringa er plakaten blitt endret i tråd med
de endringer Stortinget gjorde under behandlinga av
stortingsmeldinga "Kultur for læring".
Plakaten er blitt utvidet med ett punkt og
vekten på samarbeid og verdiperspektivet er styrket i plakaten
som viser hva skolens oppgave er.
Forslagene til nye læreplaner ble fredag
lagt ut på Utdanningsdirektoratets nettsted. Her blir det
opplyst at direktoratet i samarbeid med representanter fra
læreplangruppene og andre ressurspersoner løpet av januar
skal gjennomgå læreplanene før de sendes på tre
måneders høring.
Forslagene til nye læreplaner omfatter
heimkunnskap, kunst og håndverk, musikk, 2. fremmedspråk,
engelsk, kroppsøving, matematikk, naturfag, norsk og
samfunnsfag.
Forslag til ny plan for faget kristendom-,
religion- og livssynorientering (krl) blir holdt tilbake.
Ifølge direktoratet har arbeidsgruppa fått forlenget
tidsfrist, blant annet på grunn av departementets arbeide med
å svare på kritikken av fritaksretten i faget som FNs
menneskerettskomité er kommet med.
Læringsplakaten
Her er forslaget til læringsplakat som
viser hva skolen og lærebedriften skal gjøre:
gi alle elever og
lærlinger/lærekandidater like muligheter til å
utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med
andre
stimulere elevenes og
lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet
og nysgjerrighet
stimulere elevenes og
lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne
læringsstrategier og evne til kritisk tenkning
stimulere elevene og
lærlingene/lærekandidatene i deres personlige utvikling
og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell
kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk
deltakelse
legge til rette for elevmedvirkning og for at
elevene og lærlingene/lærekandidatene kan foreta bevisste
verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid
fremme tilpasset opplæring og varierte
arbeidsmåter
stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte
lærers kompetanse
bidra til at lærere og instruktører
fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og
unge
sikre at det fysiske og psykososiale arbeids-
og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og
læring
legge til rette for samarbeid med hjemmet og
sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen
legge til rette for at lokalsamfunnet blir
involvert i opplæringen på en meningsfylt måte