7-åringer har nytte av å lære 2. fremmedspråk

Elever helt nede på 2. årstrinn som får opplæring i tysk, fransk eller spansk i tillegg til engelsk viser positive resultater. Det viser evalueringa av forsøk i barneskoler hvor det er blitt undervist i 2. fremmedspråk.

Sluttrapporten som Utdanningsdirektoratet har offentliggjort i dag, anbefaler tidlig start med 2. fremmedspråk.

Forskningsleder Heike Speitz, Telemarkforskning, som har ledet prosjektet vil presentere resultatene fra forsøket på et fagseminar om fremmedspråk i opplæringen som Kunnskapsdepartementet arrangerer i morgen.

Det går fram av sluttrapporten at flere lærere som har deltatt i forsøket, mener at såkalt faglig svake elever henger godt med på 2. fremmedspråk. Mange lærere har endret syn på hvilke elever som kan lykkes med språkfag.

Evalueringa viser også at mange av dem som har deltatt i forsøket mener tysk er lettere å lære enn fransk og spansk. Rektorene ved deltakerskolene mener forsøket har vært svært positivt, og gir uttrykk for at opplæringa i andre fremmedspråk bør skyves fram til 5.- 7. årstrinn.

I rapporten blir det slått fast at fremmedspråkopplæring for yngre elever krever like høy språkkompetanse hos læreren som opplæring på høyere trinn. Det blir derfor anbefalt å introdusere flere språk i allmennlærerutdanninga, og å utvikle moduler for etter- og videreutdanning i språkdidaktikk for barnetrinnet.

Evalueringa er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Tolv skoler i Tromsø, Bodø, Bergen, Trondheim, Hå og Oslo har over to år gitt språkopplæring i tysk, fransk eller spansk til elever fra 2. til 7. trinn. Undervisninga har fulgt ulike modeller, og skolene har stått fritt til å tilpasse forsøkene til sine forhold.