Stortingsrepresentant Christian Tynning Bjørnø (Ap) mener regjeringen gjør for lite for å få elever til å klare seg godt på skolen. Arkivfoto: Marianne Ruud

Ap overrasket over liten satsing på skole

Representant i utdanningskomiteen Christian Tynning Bjørnø (Ap) er overrasket over at regjeringen ikke gjør mer for å få flere elever til å lykkes.

– Ap har foreslått en lese-, skrive og regnegaranti, som regjeringen har nedstemt. Vi vil også gjennomføre et særskilt kompetanseløft for ufaglærte som har arbeidet i skolen, rekruttere flere fagpersoner og vi satte vi av over en milliard kroner i vårt alternative statsbudsjett til tidlig innsats og flere lærere i skolen, sier Tynning Bjørnø til NTB.

Det er store forskjeller mellom landets skoler når det gjelder hvor mye de klarer å løfte elevene. På det meste utgjør forskjellene ett til to skoleår med læring, viser ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) torsdag. Det er første gang det er gjennomført en nasjonal kartlegging av skolebidrag.

 

SV: Bidrar til hysteri

SV mener en ny rapport om hvor mye landets ulike skoler bidrar til elevenes læring, bidrar til et kontroll- og testhysteri i skolen.

På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har Statistisk sentralbyrå (SSB) kartlagt hvilke skoler som bidrar mest og minst til elevenes læring. Den viser store forskjeller mellom skolene. SV-leder Audun Lysbakken er svært kritisk til undersøkelsen.

– Slike indikatorer bidrar til å forsterke kontroll- og testhysteriet. Vi trenger kunnskap om skolen, men ikke et system som bygger opp under konkurranse og rangering. Alle med kunnskap om skole vet at undersøkelsen ikke er dekkende for skolens kvalitet, sier Lysbakken til NTB.

– Skoleforskere og psykologer har lenge advart om at testhysteri og rangeringer av skoler går ut over elevenes motivasjon og mestring. SV vil ha et generalopprør mot dagens overdrevne målstyring. Det vi trenger nå, er en tillitsreform i skolen, sier Lysbakken.

 

Venstre: – Skolekartlegging gir grunn til uro

Venstre er bekymret for resultatene fra en skolekartlegging som viser store ulikheter i undervisningen mellom landets barne- og ungdomsskoler.

Skolene som er best og dårligst på å løfte elevene, har et skille på ett til to skoleår i læring, viser en ny undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det bekymrer Venstre-leder Trine Skei Grande, som mener at kunnskapsministerens holdning er for passiv.

– Undersøkelsen gir grunn til uro. Venstre synes kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens (H) holdning er for passiv. Det kan ikke være slik at det er et rent lottospill når det gjelder kvaliteten på skolen, læreren og undervisningen, sier Grande.

Hun påpeker at det aller viktigste for elevene og for å utjevne skoleforskjellene, er å sørge for enda flere gode og faglig dyktige lærere.

– Derfor bør Lærerløftet II handle om at flere lærere i flere fag får videre- og etterutdanning og at flere lærere uten godkjent utdanning får tilbud om kvalifiseringsstipend, understreker Grande. (©NTB)

 

Les også: Det er store forskjeller på hvor mye elevene lærer fra skole til skole

Powered by Labrador CMS