– Grammatikk må til
Den mest effektive måte å lære fremmedspråk på er en kombinasjon av grammatikk og språklig innputt.
Ny forskning fra Universitetet i Tromsø viser at det er stor forskjell på språkinnlæringen mellom de som kun får språklig innputt og de som i tillegg får grammatikkundervisning.
– Skjer ubevisst
I en doktoravhandling har Åsta Haukås undersøkt to grupper tyskstudenter hvor en del fikk språklig innputt mens den andre gruppa fikk både språklig og grammatikkundervisning. Haukås fulgte studentene i åtte måneder og testet deretter tyskkunnskapene i hypotetiske vilkårssetninger.
Gruppa som fikk grammatikkundervisning deltok i et tre timers undervisningsopplegg om tysk konjunktiv og hypotetiske vilkårssetninger.
– Resultatene viser at en stor del av språkinnlæringen skjer ubevisst, forteller doktoranden Åsta Haukås i en pressemelding.
– Signifikant bedre
De studentene som ikke hadde hatt undervisning foretrakk intuitivt de mest hyppige tyske formene. Selv om språkvalgene de gjorde ikke var feil, utviklet ikke denne gruppa seg videre i løpet av testperioden.
– Gruppa som fikk grammatikkundervisning ble signifikant bedre til å vurdere korrektheten i setninger og også til å produsere egne vilkårssetninger. Effekten var tydelig både en uke og fem måneder etter undervisningen. Undervisningen hadde imidlertid ingen positiv effekt på studentenes evne til å oversette norske vilkårssetninger til tysk, sier hun.
Åsta Haukås
- Utdannet cand.philol. fra Universitetet i Bergen.
- Har arbeidet hun som lektor i den videregående skolen og som studieleder for Det tysk-norske studiesenteret, Universitetet i Kiel.
- Ansatt som førsteamanuensis i tysk fagdidaktikk ved Universitetet i Bergen og underviser i og forsker på fremmedspråkslæring og fremmedspråksundervisning.